پازریک قدیمی‌ترین قالی دنیا

قدیمی‌ترین فرش دستبافی که در دنیا شناخته ‌شده، فرش پازریک است. هر چند گفته می‌شود بتازگی فرش دستبافی با قدمت بیشتر نسبت به فرش پازریک در چین یافت شده است، اما با این حال هنوز …

قدیمی‌ترین فرش دستبافی که در دنیا شناخته ‌شده، فرش پازریک است.
هر چند گفته می‌شود بتازگی فرش دستبافی با قدمت بیشتر نسبت به فرش پازریک در چین یافت شده است، اما با این حال هنوز هم فرش پازریک تنها فرشی است که به صورت کامل کشف شده است.
فرش پازریک در سال‌های ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ شمسی توسط رود نکو، دانشمند شوروی که دومین مرحله کاوش‌های خودرا در دره پازریک انجام می‌داد درون آرامگاه یخزده یکی از شاهان سکاها در کنار آثار جالب توجهی از صنایع ایران دوره هخامنشی کشف شد.
این فرش، قدیمی‌ترین فرش ایرانی در دنیاست که ۲۴۰۰ سال در یخ‌های دائم سیبری مرکزی محفوظ مانده است.
این فرش با زین و برگ‌هایی که همراه جسد اسب‌ها در دل خاک مجاور آرامگاه قرار داشت به دست آمده که برای زین یکی از اسب‌ها به کار می‌رفته است.
ابعاد فرش مزبور ۱.۸۳ متر در دو مترـ در دو میلی‌متر است و کاشف فرش تشخیص داده است در هر دسی‌متر‌مربع آن ۳۶۰۰ گره زده‌اند.
کار آن ظریف و زیباست و نقشه روی فرش عبارت است از حاشیه‌ای مشتمل بر تصویر حیوانات افسانه‌ای بالدار ـ پس از آن ردیف سواران ایرانی که به ترتیب یک‌نفر بر اسب سوار و پشت سر او یک‌نفر دهانه اسب را گرفته است و می‌برد ـ این سواران کلاه مخصوص ایرانیان را بر سر نهاده‌اند.
انتهای زیرین کلاه از زیر چانه کج شده به پایین دهان منتهی می‌شود. نوک طرف دیگر آن هم باریک است... پس از آن ردیف گوزن‌های خط و خالدار تصویر شده‌اند و در وسط فرش نوعی نقوش چهار برگی که از گل و بوته‌های آشوری اقتباس شده نمایان است.