زبان مادرشوهر

سانسوریا یا گیاه زبان مادر شوهر گیاهی مقاوم برای نگاه‌داری در منازل و آپارتمان است این گیاه با برگ‌های سبز بزرگ خود فضایی متفاوت و زیبا به خانه و اتاق شما می‌دهد. ناسا این گیاه …

سانسوریا یا گیاه زبان مادر شوهر گیاهی مقاوم برای نگاه‌داری در منازل و آپارتمان است این گیاه با برگ‌های سبز بزرگ خود فضایی متفاوت و زیبا به خانه و اتاق شما می‌دهد.
ناسا این گیاه همیشه سبز را در فهرست تصفیه کننده‌های هوا از مواد سمی نظیر فرمالدید و ... قرار داده که این خاصیت انتخاب آن را به عنوان گیاه مورد استفاده در خانه راحت‌تر می‌کند، برگ‌های زبان مادر شوهر شمشیری و کشیده است، این گیاه جزو گیاهان چند ساله بود و زیستگاه اصلی‌ آن مرکز و غرب آفریقاست نوع ابلق این گیاه دارای برگ‌های سبز حاشیه دار به رنگ زرد است و به همین دلیل از محبوبیت بیشتری نسبت به انواع ساده آن برخوردار است.
طول آن به نیم متر می‌رسد و نسبت به شرایط محیطی‌ بسیار مقاوم است ازاین رو می‌توان آن‌را در هر نقطه‌ از خانه به آسانی‌ نگه داری کرد، از سوی دیگر این گیاه توانای بالایی در تحمل خشکی و تحمل گرما دارد و می‌تواند در شرایط نا مساعد رشد کرده و نیاز به آبیاری و مراقبت کمی‌ دارد سانسوریا رشد به نسبت کوتاهی دارد و به مدت زیادی شاداب می‌باشد که همین امر به زیبای خانه میافزاید
این گیاه حاوی گلی‌ سفید و متمایل به زرد است که از مرگز گیاه رشد کرده و عطر مخصوصی دارد، ولی‌ استفاده از سانسوریا بیشتر به‌خاطر تصفیه هوا می‌باشد که در قبل ذکر شد.
((طوقه: نزدیک‌ترین قسمت ساق گیاه به خاک))
شرایط نگه داری
این گیاه نیاز به نور زیاد دارد، اما به‌خاطر انعطاف پذیری بالای این گیاه در برابر عوامل محیطی‌ می‌توان آن‌را با آفتاب کم رشد داد. در آبیاری این گیاه باید بسیار دقت شود زیرا آبیاری زیاد موجب پوسیدگی طوقه گیاه می‌شود.
برای سانسوریا آبیاری هفته‌ای یکبار در بهار و تابستان و هر دو الی‌ ۳ هفته یکبار برای زمستان و پاییز توصیه می‌شود. توجه شود رطوبت محیط نگه داری گیاه زیاد نشود. زیراکه نیاز به هوای خشک دارد. این گیاه نیاز به تغذیه هر ۱۵ روز دارد و می‌توان برای تغذیه از کود مایع هر هفته یکبار بسته به بزرگی‌ گلدان استفاده کرد.
توجه شود که خاک مورد نیاز آن متشکل از مخلوطی مناسب از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه است.
تکثیر
برای تکثیر این گیاه می‌توان در اوایل فصل بهار گیاه را از قسمت ساقه های زیرزمینی جدا کرد و درون گلدانی کوچک‌تر قرار داد. برای اینکه تکثیر موفقیت آمیز باشد در گلدانی که می‌خواهیدگیاه را قرار دهید، از مواد مغذی یاد شده مقداری با خاک مخلوط کنید تا گیاه دچار تنش جابجایی نشده و رشد کامل داشته باشد. روش دیگر تکثیر این گیاه به گونه‌ای است که برگ‌های آن را به قطعات ۱۵-۱۰ سانتیمتری از گیاه جدا نموده و تا یک سوم برگ را درون خاک قرار می‌دهند تا انتهای برگ در داخل خاک ریشه دوانده و رشد کند.
در آخر توجه شود که سا نسوریا در کشور‌ها و ملیت‌های مختلف اسم‌های متفاوت دارد، در هنگام خرید به رنگ برگ ها دقت شود که شاداب بوده و ابلق بودن برگها به وضوح مشخص باشد.

معین شایسته