دیدنی‌ها کم نیست

میدان امام در خیلی از جاهای ایران، یادگار خاطره است. یادگار میدانی متفاوت، یادآور جایی که همه به هم پیوند می‌خورند. رابطه انسان‌هایی که دوشادوش یکدیگر فارغ از نسبت خانوادگی …

میدان امام در خیلی از جاهای ایران، یادگار خاطره است. یادگار میدانی متفاوت، یادآور جایی که همه به هم پیوند می‌خورند. رابطه انسان‌هایی که دوشادوش یکدیگر فارغ از نسبت خانوادگی یا پست سازمانی‌شان با یکدیگر قدم می‌زنند، خرید می‌کنند و البته در خیلی از شهرهای ایران، میدان امام جایی است که مسیرهای مختلف و خیابان‌های مختلف به افراد حق انتخاب می‌دهد.
میدان امام همدان نیز میدان خاطره‌هاست. بنایی که فاصله زیادی تا صد سالگی ندارد، هنوز مرکز شهر است، هنوز خیلی از خیابان‌ها از آن منشعب می‌شود. جنب و جوش دارد، میدان امام همدان؛ حتی اگر شب یلدا باشد و باد سردی از بلندای الوند بوزد و تا پوست و استخوان نفوذ ‌کند، باز هم این میدان پابرجاست و پر از شور و پر از همدانی‌هایی است که زمستان را سوغات می‌برند.
اطراف میدان امام همدان، دیدنی کم نیست. از آنجا همه جا نزدیک است؛ اما بیشتر از هر چیز خودش دیدنی است؛ جایی که می‌توانی مردم شهر را بشناسی از فقیر و غنی. از کسی که بی‌محابا می‌تواند خریدهای چند ده‌ هزار تومانی کند در این میدان پیدا می‌شود تا مردمی که برای خرید باید اندکی با دقت‌تر به جیب‌شان توجه کنند.
کارشناسان بر این باورند که میدان امام همدان که معمار آن کارل آلمانی بوده است، نماد شهرسازی مدرن همدان است. این میدان که به ثبت ملی رسیده با میدان حسن‌آباد تهران بی‌شباهت نیست. همان کلاهک‌هایی که در اطراف میدان حسن‌آباد تهران مشاهده می‌شود با اندکی تغییر در میدان امام همدان نیز خودنمایی می‌کند؛ آجرکاری‌های ساده و برجسته بانقوش هندسی، گچبری‌های سردر پنجره‌ها با نقوش انسان و حیوان و پنجره‌های چوبی از جمله آثاری است که اطراف میدان خودنمایی می‌کند.‌ یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث نگه داشتن جایگاه میدان امام همدان شده این است که سایر خیابان‌های اصلی شهر از این میدان آغاز می‌شود‌ .‌ فقط گنجنامه و آرامگاه بوعلی‌سینا و غار علیصدر از دیدنی‌های همدان نیستند، میدان امام همدان نیز از همین جنس دیدنی‌هاست بویژه برای آنان که دوست دارند دوشادوش مردم قدم بزنند و با مردم هر شهری زندگی کنند. این فرصت همیشه دست نمی‌دهد بویژه اگر مسافر باشی، اما قدم زدن در این میدان کمک می‌کند که تمام شهر همدان را در یک وسعت کوچک ببینی و البته رستوران‌های خوب و مردمانی مهربان هم پذیرای شما مهمانان عزیز هستند.

مریم چهاربالش