عصر عاشورا

معروف‌ترین اثر تجسمی مربوط به واقعه عاشورا، تابلوی عصر عاشوراست. این تابلو یکی از آثار نگارگری محمود فرشچیان است که عاشورای ۱۳۵۵ به تصویر کشیده شده ‌است. موضوع این اثر بازگشت …

معروف‌ترین اثر تجسمی مربوط به واقعه عاشورا، تابلوی عصر عاشوراست. این تابلو یکی از آثار نگارگری محمود فرشچیان است که عاشورای ۱۳۵۵ به تصویر کشیده شده ‌است. موضوع این اثر بازگشت مرکب بی‌سوار امام حسین(ع) به سوی خیمه‌ها در عصر عاشوراست. برخلاف سایر آثار هنرمند، او در این اثر از کادر افقی استفاده کرده که بیانگر ایستایی و انرژی‌های از نفس افتاده ‌است.
فرشچیان این اثر را باکیفیت‌ترین اثر در میان آثار خود می‌داند. این تابلو سال ۱۳۶۹ به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد. فرشچیان آثار دیگری نیز پیرامون عاشورا دارد که از آن جمله تابلوی «پرچمدار حق» پیرامون حضرت ابوالفضل(ع) و «هدیه عشق؛ حضرت علی‌اصغر» در کربلا بسیار مشهور است.
فرشچیان خود درباره خلق این اثر می‌گوید: سه سال پیش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوی. گفتم، من حالا کاری دارم بعد خواهم رفت و رفتم داخل اتاق، اما ناراحت شدم. حال عجیبی به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوی «عصر عاشورا» را شروع کردم. قلم را که برداشتم همین تابلو شد که الان هست، بدون هیچ تغییری. الان که بعد از ۳۰ سال به این تابلو نگاه می‌کنم، می‌بینم اگر می‌خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می‌آمد، بدون هیچ تغییری. درون این تابلو چیزی هست که خودم هم گریه‌ام می‌گیرد... تفکر حاکم بر تابلو هم همان اصل حاکم بر تابلوی ضامن آهو است، یعنی تمام خطوط مدور بوده و به وجود مبارک حضرت زینب(س) ختم می‌شود.