اطمینان از سلامت باتری خودرو

تصور کنید برف همه جا را پوشانده، قرار است بچه‌ها را به مدرسه ببرید یا برای رسیدن به محل کار دیر کرده‌اید و... اما هر چه استارت می‌زنید، خودرو روشن نمی‌شود. اگر نمی‌خواهید در روزهای …

تصور کنید برف همه جا را پوشانده، قرار است بچه‌ها را به مدرسه ببرید یا برای رسیدن به محل کار دیر کرده‌اید و... اما هر چه استارت می‌زنید، خودرو روشن نمی‌شود. اگر نمی‌خواهید در روزهای سرد و برفی دچار چنین موقعیتی شوید، هم اکنون از سلامت باتری خودرو مطمئن شوید. آگاهی‌های پی ‌آمده ممکن است شما را در بازدید دوره‌ای، اصول نگهداری و افزایش عمر آن کمک کند:
معمولا دو نوع باتری در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود:
۱ ـ سیلد یا خُشک یا باتری‌هایی که فروشنده‌ها می‌گویند نیازی به مراقبت ندارد (این گفته نادرست است. بازدید دوره‌ای آنها را می‌توان در فواصل طولانی‌تر انجام داد).
۲ ـ غیرسیلد یا باتری‌هایی که در فواصل نزدیک‌تری باید بازدید شود.در بازدید دوره‌ای باید سطح الکترولیت را بررسی کرد، رسوب یا سولفاته قطب‌های سربی را زدود، از باز بودن سوراخ‌های ریز درپوش‌ها مطمئن شد، اتصالات کابلی و پیچ‌ها را محکم کرد و... .
برای جلوگیری از سولفاته شدن قطب‌های سربی یا از واشرهای لاستیکی‌ ـ ‌نمدی استفاده کنید یا روی قطب‌های مثبت و منفی را با اندکی گریس بپوشانید.
هر قدر هوا گرم‌تر باشد بازبینی و وارسی را باید در فواصل کوتاه‌تری انجام داد و در صورت نیاز عیوب و کاستی‌هایشان را رفع کرد.
آب باتری در فروشگاه‌های لوازم یدکی و حتی کارگاه‌های تعویض روغن به فروش می‌رسد. باتری اگر به خوبی نگهداری شود بین ۱۸ تا ۲۰ ماه کارایی مفید دارد. اگر این زمان طی شده، در فصول سرد به دردسر خواهید افتاد؛ به فکر خرید باتری نو برای جایگزینی آن باشید.
سطح استاندارد الکترولیت یا آب باتری روی بدنه آن مشخص شده است. اگر برچسب یا علامت آن پاک شده یا از بین رفته دقت کنید که آب باتری حدود یک تا نهایتا یک‌ونیم سانت بالاتر از صفحات سربی درون آن قرار گرفته باشد.
در باتری‌های موسوم به اتمی رنگ سبز نشانه سلامت باتری است.هیچ وقت برای تشخیص سلامت یا شارژ بودن باتری، حتی به طور لحظه‌ای (چنان که متأسفانه برخی تعمیرکاران هم انجام می‌دهند!)، با کابل یا رساناهای دیگر بین دو قطب مثبت و منفی اتصال برقرار نکنید.
این کار از عمر و کارایی باتری می‌کاهد و احتمال ترکیدن و انفجار باتری را در پی دارد. گرما، رطوبت، سولفات سرب، دشارژ عمیق، لرزش و ثابت و محکم نبودن باتری در جای خود عمر آن را کاهش می‌دهد.
اگر بیش از چهار روز از خودرو استفاده نخواهید کرد نیز اتصالات کابل را جدا کنید، زیرا بلااستفاده بودن باتری طی این مدت باعث دشارژ آن می‌شود. اگر با وجود نو بودن باتری، سطح الکترولیت زود به زود کاهش می‌یابد، احتمال خرابی آفتامات دینام بعید نیست.
برای کاهش خسارت، هر چه زودتر آن را تعمیر یا تعویض کنید. باتری‌های غیرسیلد را به دو روش شارژ می‌کنند: تند و کند. شارژ کند و طولانی به دلیل آسیب کمتر به صفحات باتری، بهتر و ماندگارتر است. بهتر است باتری‌های سیلد یا اتمی بخرید. این باتری‌ها گران‌تر، اما کم‌دردسرتر است.

رشید حسام ‌