قلعه‌ گردن

قلعه گردن در غرب استان مازندران، تنکابن قرار دارد که از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان چالوس، از جنوب به شهرستان قزوین و از مغرب به شهرستان رامسر محدود می‌شود. اگر مایلید …

قلعه گردن در غرب استان مازندران، تنکابن قرار دارد که از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان چالوس، از جنوب به شهرستان قزوین و از مغرب به شهرستان رامسر محدود می‌شود.
اگر مایلید که از قلعه گردن دیدن کنید، باید به ارتفاعات توله سَر در حدود ۳۳ کیلومتری جنوب غربی شهر تنکابن بروید. گردنهٔ «قلعه گردن» نیز در جنوب روستایی به همین نام، در حدود یک کیلومتری جنوب غربی شهر خرم‌آباد، قرار دارد.
تنکابن علاوه بر طبیعت جذاب و رودها و ارتفاعات و پوشش گیاهی و حیوانی متنوعش، آثار قدیمی زیادی هم برای دیدن دارد مانند: عمارت دیوان خانه و مسجد قدیمی و قلعه پیروز در شهر خرم‌آباد (در حدود یک کیلومتری جنوب شهر تنکابن)، عمارت منتظم دیوان و حمام قدیمی در آبادی گُلیجان (در دو کیلومتری جنوب غربی شهر تنکابن)، عمارت شیخ نورالدین در آبادی نورآباد (احمدسرا، هشت کیلومتری مغرب شهر تنکابن) و چندین بقعه.
از قلعه‌های معروف و قدیمی تنکابن می‌توان به قلعه کار کوه در خشک‌رود از دهات گلیجان،‌ قلعه تنکا در جنوب روستای بلده خرم‌آباد تنکابن،‌ قلعه مروان (قلعه گردن) واقع در ۳۰۰۰ و... اشاره کرد.