فناوری نانو و صنعت خودروسازی

در چند دهه اخیر پیشرفت در زمینه تکنولوژی نانو سیر صعودی را در پیش گرفته و انتظار می‌روددر آینده‌ای نه‌چندان دور تحول بی‌نظیری را برای بشر به ارمغان بیاورد. فناوری نانو حوزه‌های …

در چند دهه اخیر پیشرفت در زمینه تکنولوژی نانو سیر صعودی را در پیش گرفته و انتظار می‌روددر آینده‌ای نه‌چندان دور تحول بی‌نظیری را برای بشر به ارمغان بیاورد. فناوری نانو حوزه‌های مهم صنعتی بویژه مراکز فولادسازی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است و نقش مهمی را در پیشرفت آنها ایفا می‌‌کند.
به‌واسطه هزینه بالای سوخت، محققان همواره به دنبال راه حلی هستند که براساس آن خودروهایی بسازند که سبک‌تر باشند تا سوخت کمتری مصرف کند بدون آن‌که استحکام و ایمنی خودرو تحت‌تاثیر قرار گیرد. محققان شرکت نانواستیل (Nano Steel) ده سال است در زمینه ساخت آلیاژهای فولادی جدید مبتنی بر ساختارهای نانو فعالیت می‌کنند و تاکنون توانسته‌اند آلیاژهایی از جنس آهن برای روکش‌های سطح و فولاد یکپارچه بسازند. حالا در زمینه صنعت خودرو آنها موفق شدند ورقه‌های فولادی نانویی بسازند که از استحکام و شکل‌پذیری بالایی برخوردارند. این فناوری به خودروسازان این امکان را می‌دهد که خودروهایی با وزن کم بسازند به‌گونه‌ای که نه تنها از استحکام آن کم نشده بلکه قوی‌تر و منعطف‌تر از قبل نیز شده‌اند.
شرکت نانواستیل اعلام کرده ورقه‌های فولادی مبتنی بر فناوری نانو که قبلا تولید می‌شدند ترد و شکننده بودند و در نتیجه نمی‌توانستیم از آنها در صنایع خودروسازی استفاده کنیم اما امروزه آنها از یک مکانیزم جدید برای ایجاد نانو ساختار در جریان فرآیند تولید فولادی استفاده کرده‌اند که به آلیاژ، نرمی و شکل‌پذیری خوبی می‌دهد. یکی از چالش‌های عمده‌ای که مهندسان هنگام استفاده از فولادهای با استحکام بالا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، شکل‌دهی قطعات در دماهای بالاست که اغلب با افزایش هزینه و تعداد چرخه‌های تولید همراه است. شکل‌پذیری ذاتی مواد ـ یعنی توانایی مواد برای تغییر شکل تحت تنش کششی ـ نقش مهمی را در بروز این فرآیند ایفا می‌کند و باعث شکل‌دهی قطعات در دمای معمولی اتاق و با استفاده از فرآیندهای سنبه ـ ماتریس کاری می‌شود. فولادهای نانویی جدید به‌واسطه کیفیت بالای خود توجه خودروسازان بزرگ دنیا بویژه جنرال موتورز (GM) را به خود جلب کرده‌اند. در حال حاضر این شرکت به منظور کاهش وزن خودرو و کاهش مصرف سوخت در نانواستیل سرمایه‌گذاری کرده است. باتوجه به برآوردهای انجام شده سال آینده ما شاهد تولید خودروهایی خواهیم بود که از فولاد نانویی ساخته شده‌اند.

نرگس عبدالهی