اعزام تجاری فضانوردان به فضا

ناسا از سه توافق جدید با سه شرکت تجاری آمریکایی برای طراحی و ساخت نسل آینده فضاپیماهای سرنشین‌دار خبر داده است که براساس آنها این کشور ظرف پنج سال آینده فضانورد به فضا اعزام …

ناسا از سه توافق جدید با سه شرکت تجاری آمریکایی برای طراحی و ساخت نسل آینده فضاپیماهای سرنشین‌دار خبر داده است که براساس آنها این کشور ظرف پنج سال آینده فضانورد به فضا اعزام خواهد کرد.
براساس این توافق‌نامه‌ها که از آن به‌عنوان ابتکار عمل توانمندی تلفیقی خدمه تجاری ناسا یاد می‌شود راه برای پرتاب‌های فضایی سرنشین‌دار با هدف سرویس دهی به برنامه‌های فضایی آمریکا و سایر مشتریان تجاری هموار می‌سازد.
این توافق‌ها با سه شرکت بوئینگ، اسپیس اکس و سیرا نوادا و به ترتیب هر یک به ارزش ۴۶۰، ۴۴۰ و ۲۱۲.۵ میلیون دلار منعقد شده است.
این شرکت‌ها از این بودجه‌های کلان برای طراحی و ساخت فضاپیماهای مورد نظر ناسا استفاده خواهند کرد. از زمانی که برنامه شاتل‌های فضایی ناسا به پایان راه خود رسیده است، این آژانس فضایی از کپسول‌های فضایی سایوز روسیه برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و ادامه برنامه‌های فضایی آمریکا استفاده کرده است، اما این شرایط ناسا را در بحران قرار داده است.
مدتی پیش شرکت SpaceX نخستین کپسول فضایی خود را با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کرد و به زمین بازگرداند.
از سوی دیگر شرکت بوئینگ نیز کپسول فضایی برای حرکت در مدارهای کم ارتفاع زمین طراحی کرده است. بنگاه Sierra Nevada نیز بیکار نبوده و در قالب پروژه هواپیمای فضایی Dream Chaser توجه مقامات ارشد ناسا را بشدت به خود جلب کرده است.
از هم‌اکنون تا اوایل تابستان دو سال دیگر این سه شرکت به کار خود روی طراحی سیستم‌های فضایی مورد نظرشان ادامه خواهند داد و در صورتی که برنامه‌های آنها براساس زمانبندی مورد نظر ناسا پیش رود، برنامه ناسا برای انتقال فضانوردان به فضا ظرف چند سال آینده برپایه توانمندی‌های آنها خواهد بود.
ماجراجویی‌های تازه ناسا درحالی با عقد این سه توافق‌نامه سنگین وارد مراحل تازه‌ای شده است که این آژانس فضایی همچنان برنامه بلندمدت طراحی و ساخت Orion را که مربوط به اعزام فضانوردان به ماه و سپس مریخ می‌شود همچنان دنبال می‌کند.
سیستم پرتاب فضایی موسوم به SLS نیز برنامه همزمان دیگر ناساست که مربوط به طراحی و ساخت کپسول سرنشین‌دار و راکت حمل محموله می‌شود.
این دو برنامه که درخصوص انتقال فضانوردان یا محموله‌های باری از انعطاف‌پذیری قابل توجهی برخوردارند مقدمه‌ای بر آغاز نسل جدیدی از مأموریت‌های فضایی در منظومه شمسی محسوب می‌شوند.

NASA - مترجم:​ مهدی پیرگزی