اینرسی در تخم‌مرغ چه می‌کند

اینرسی، یک ویژگی است که براساس آن، جسم ساکن تمایل به سکون و جسم متحرک تمایل به حرکت در مسیر حرکت دارد. در حقیقت، ماده براساس این ویژگی در مقابل هر عاملی که موجب تغییر سرعت و جهت …

اینرسی، یک ویژگی است که براساس آن، جسم ساکن تمایل به سکون و جسم متحرک تمایل به حرکت در مسیر حرکت دارد. در حقیقت، ماده براساس این ویژگی در مقابل هر عاملی که موجب تغییر سرعت و جهت حرکت آن می‌شود، از خود مقاومت نشان می‌دهد. به این ترتیب، طبیعی است که براساس این ویژگی، جسمی که در حال حرکت است، بدون این‌که سرعتش تغییر پیدا کند، به حرکت خود در همان مسیر ادامه داده و جسمی که در حالت سکون است نیز در همان وضعیت قرار گیرد.
از این ویژگی می‌توان برای شناسایی یک تخم‌مرغ پخته از میان انبوهی از تخم‌مرغ‌های خام استفاده کرد. برای انجام این آزمایش ساده که به کمک آن با ویژگی اینرسی در مواد مختلف آشنا می‌شوید، به تعدادی تخم‌مرغ خام و پخته و یک ظرف شیشه‌ای نیاز دارید. هریک از تخم‌مرغ‌ها را بچرخانید و سپس انگشت خود را روی آن قرار دهید تا از حرکت باز ایستد. رفتار تخم‌مرغ‌های خام و پخته را از این نظر با هم مورد مقایسه قرار دهید. تخم‌مرغی که پخته شده باشد،‌ به آسانی به حرکت درمی‌آید و زمانی که تصمیم می‌گیرید آن را به حالت سکون درآورده و متوقف سازید نیز بلافاصله از حرکت بازمی‌ایستد، اما تخم‌مرغی که خام است، بسختی به دور خودش می‌چرخد و زمانی که به حرکت درآمد، بسختی می‌توان آن را متوقف کرد.
به این ترتیب، به آسانی و تنها از طریق چرخاندن تخم‌مرغ‌ها می‌توانید یک تخم‌مرغ پخته را که در میان انبوهی از تخم‌مرغ‌های خام قرار دارد، شناسایی کنید. از آنجا که محتویات داخل یک تخم‌مرغ پخته به جسم جامدی تبدیل و مواد در داخل تخم‌مرغ پخته به صورت یکنواخت توزیع شده وقتی آن را می‌چرخانید براحتی به حرکت درمی‌آید و در مقابل نیروی واردشده از خود مقاومتی نشان نمی‌دهد، اما ماده داخل تخم‌مرغ خام بصورت مایع است و این مایع کششی ایجاد می‌کند که موجب ایجاد مقاومت نسبت به حرکت می‌شود. علاوه بر این، زمانی که تخم‌مرغ با غلبه بر نیروی بازدارنده به حرکت درمی‌آید، بازهم مایع درون آن برای متوقف‌شدن و به‌طور کلی هرگونه تغییری که روی آن اعمال شود، مقاومت می‌کند و تمایلی به سکون و بازایستادن از حرکت از خود نشان نخواهد داد. این ویژگی ناشی از اینرسی مایع داخل تخم‌مرغ است. بنابراین اگر تخم‌مرغی را به آسانی به حرکت درآورده و بتوانید آن را به آسانی متوقف سازید، مطمئن باشید این تخم‌مرغ پخته شده است؛ چراکه تخم‌مرغ پخته دارای اینرسی حرکتی است و تا زمانی که نیرویی به آن وارد نشود، یا برخورد مولکول‌های هوا با پوسته تخم‌مرغ در آن اصطکاک ایجاد نکند، به حرکت ادامه می‌دهد.

مترجم: سهیل امیری

منبع: sciencefairadventure