پنهان شدن پشت نقاب‌ها

بررسی روانی اشتیاق جوانان به خواننده شدن پدیده روی آوردن جوانان به انتشار فیلم، عکس یا آلبوم موسیقی از جمله مسائلی است که می‌توان از منظرهای مختلف به آن توجه کرد و آن را مورد …

بررسی روانی اشتیاق جوانان به خواننده شدن
پدیده روی آوردن جوانان به انتشار فیلم، عکس یا آلبوم موسیقی از جمله مسائلی است که می‌توان از منظرهای مختلف به آن توجه کرد و آن را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
از منظر دانش روان‌شناسی می‌توان گفت عواملی همچون خانواده، شخصیت، خود فرد، اجتماع و ... در ارائه این رفتار موثرند.
انسان‌ها بویژه جوانان در تمام جوامع با روش‌های گوناگون سعی می‌کنند خودشان را در مرکز توجه اطرافیان قرار دهند تا با بهره‌گیری از آن به درجه‌ای از مقبولیت اجتماعی و فردی دست یابند.
بر این اساس، افراد بر خود لازم و ضروری می‌دانند تا برای آن‌که مورد قبول جامعه قرار گیرند ماسک یا نقاب یا به تعبیری دیگر، ویترینی از خود برای دیگران به نمایش بگذارند.
این همان چیزی است که کارل گوستاو یونگ روان‌شناس و فرهنگ پژوه قرن بیستم از آن به‌عنوان «پرسونا» یا «نقاب» یاد کرده است.
به‌ نظر یونگ این نقاب یا ویترین لایه‌ای برای سیستم روانی فرد ایجاد می‌کند تا او خود را به جامعه بقبولاند.
پرسونا نقابی است که بر چهره می‌زنیــــم تا خود را به صورتی متفاوت با آنچه واقعا هستیم نشان دهیم؛ زیرا مجبوریم برای این‌که در تحصیل و کار موفق باشیم و با افراد گوناگون کنار بیاییم نقش‌های متعددی را بازی کنیم.
اگرچه پرسونا یا نقاب گاهی می تواند مفید باشد، ولی زیانبخش هم هست، چرا که شاید به این باور برسیم که این نقاب هویت واقعی ما را منعکس می‌کند. اگر بخواهیم از زاویه دیگر بر اساس یافته‌های دانش روان‌شناسی به این موضوع بیشتر بپردازیم می‌توانیم به روحیه قهرمان پرستی در وجود آحاد مختلف مردم در سراسر گیتی اشاره کنیم. روحیه‌ای که انسان‌ها را به سمت قهرمان شدن یا قهرمان‌پرست شدن سوق می‌دهد.
این رفتار جوانان را نیز می‌توان از این نظر مورد توجه و تحلیل قرار داد آنان نیز با درک این روحیه انسانی به‌دنبال آن هستند که قهرمان شوند، قهرمانی که جلوه‌های گوناگونی همچون توانایی های​ جسمی، هنری، زیبایی و... را دارد و با بهره‌گیری از آن مورد توجه مردم و به عبارت دقیق‌تر مورد قبول جامعه قرار می‌گیرد.
اما سوالی در اینجا مطرح می‌شود که پاسخگویی به آن نیاز به تحلیل و پژوهش‌های وسیع و عمیق علمی دارد و آن این‌که آیا جوانانی که به سمت انتشار آلبوم موسیقی و عرصه‌های هنری روی می‌آورند، دارای توانایی‌های برجسته و ویژه در این عرصه هستند یا خیر؟ آیا این جوانان در دیگر عرصه‌ها ناتوان از ابراز توانایی‌های انسانی بوده و حال تنها عرصه‌ای که برای ابراز وجودشان مانده هنر است؟
پاسخ به این دو سوال می‌تواند راهگشای درک و فهم بیشتر این مساله مهم اجتماعی باشد و فضا را برای درک آن هموار کند که البته رسیدن به این پاسخ‌ها بررسی‌های عمیق روان‌شناختی و مجال موسع می طلبد.

افسانه لک‌
روان‌شناس