اولین مقصد سفر به شمال

آمل از شهرهای بسیار زیبا، سبز و خوش آب و هوای استان مازندران به حساب می‌آید که سالانه به گفته آمارها اولین مقصد سفرهای نوروزی این استان است. چنانچه برخی پژوهشگران بررسی کرده‌اند، …

آمل از شهرهای بسیار زیبا، سبز و خوش آب و هوای استان مازندران به حساب می‌آید که سالانه به گفته آمارها اولین مقصد سفرهای نوروزی این استان است.
چنانچه برخی پژوهشگران بررسی کرده‌اند، نام این شهر می‌تواند از نام قومی قدیمی و جنگجو به نام آماردها گرفته شده باشد. ‌تابستان‌های آمل گرم و مرطوب است و زمستان‌هایش هوای مطبوع و ملایمی دارد.
منظره زیبای جنگل‌های مازندران به همراه نمای زیبایی از قله دماوند چشم‌انداز شهر را بسیار زیبا و خاص کرده است.
نام آمل را بیشتر مسافران این سرزمین در کنار جاذبه‌هایی چون جنگل و دریا می‌شناسند؛ در حالی که در این شهر جاذبه‌ها و دیدنی‌های دیگری نیز وجود دارد.
یکی از آنها بقعه سه‌تن است. این بقعه در محله پایین بازار در محدوده شهر قدیم آمل در نزدیکی گنبد‌های ناصر‌الحق و شمس طبرسی و در منطقه چاکسر آمل و در مجاورت بلوار شهید بهشتی قرار دارد و به نام‌های سه سید و میرحیدر آملی نیز مشهور است.
بقعه سه‌تن، بنایی هشت ضلعی دارد که اضلاع خارجی‌اش دارای دو طاق‌نمای تو در توی بلند و کم‌عمق است و در بالای طاق‌نماها محلی برای نصب کتیبه دیده می‌شود.
آمل را باید از دیدگاه متفاوتی با آنچه امروزه مرسوم است، نگریست. این شهر با داشتن ده‌ها جاذبه تاریخی و طبیعی که بسیاری از آنها برای مردم ناشناخته هستند، می‌تواند تعداد بیشتری گردشگر را برای زمانی طولانی به خود جذب کند.
برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر که می‌تواند مقصدی برای گردشگران این شهر باشد، عبارتند از:
خاستگاه فریدون، ضحاک چال، حمام شاه‌عباس، آبگرم لاریجان، برج و آرامگاه محمد بن محمود آملی، نقش برجسته شکل شاه، قلعه کهرود، قلعه فرنگیس، تکیه و پل فیروزکلا، برج قدیمی امیری، و... از جاذبه‌های طبیعی این شهر و منطقه‌های اطراف آن نیز می‌توان به جنگل‌های دیازو و بلیران، گرم رود، رودهای کم کلا، کرسنگ، پنجابو لاسم، آب معدنی اسک، آب معدنی گرو کلرد، آب آهن آب فرنگی لاریجان، آبشار‌های یخی، شاهان‌دشت، آلامل، پرو مد، شیخ علی‌خان، سنگ درکا، قلعه ‌دختر، دعیز و.... اشاره کرد.

جاوید خیرخواه