المطری، مدیر ۳۱ ساله ای که جریان ساز شد!

اخیرا نشریه لوموند، گفت و گویی را با یکی از موفق ترین مدیران بانکی تونس که در بانک زیتونای این کشور فعالیت می کند، انجام داده است؛ راهکارهایی که این مدیر بانکی برای پویایی …

اخیرا نشریه لوموند، گفت و گویی را با یکی از موفق ترین مدیران بانکی تونس که در بانک زیتونای این کشور فعالیت می کند، انجام داده است؛ راهکارهایی که این مدیر بانکی برای پویایی بانک مطبوعش پیش گرفته، نه تنها یک تجربه بی نظیر است که می تواند یک الگوی خوب هم باشد برای بانک هایی که به شدت با بحران و به خصوص بحران های سیاسی روبرو هستند.


● زیتونا، نخستین بانک اسلامی تونس
زیتونا اولین بانک اسلامی کشور تونس است که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و علاوه بر داخل تونس در چند کشور دیگر منطقه شمال آفریقا یعنی شاخ آفریقا شعبه دارد. دارایی های این بانک، بالغ بر ۳۰ میلیون دلار است و هدف اصلی موسسان آن، اعطای وام های اسلامی و گسترش فرهنگ اقتصاد اسلامی در میان مسلمانان بوده است. موسس و رئیس این بانک، تاجر مشهوری است به نام ساخر المطری که فرزند منصف المطری، مالک بزرگترین کارخانه داروسازی تونس است.


● جلسه با انقلابیون عصبانی!
اوج فعالیت های المطری را می توان در زمان برکناری زین العابدین بن علی، رئیس جمهور سابق تونس دانست. دو سال پیش، وقتی زین العابدین بن علی در نتیجه تظاهرات مردم تونس از کشور فرار و دولت هم سقوط کرد، نگرانی های بسیار زیادی بین فعالان اقتصادی و بانکداران این کشور کوچک به وجود آمد و المطری به همراه مدیران هفت بانک مهم دیگر تونس، یک گروه کاری را تشکیل دادند و جلسات مفصلی را با انقلابیونی که تازه به قدرت رسیده بودند، برگزار کردند تا به نگرانی های آنان در مورد وابستگی به رژیم سابق پایان دهند و وفاداری تجار ثروتمند و بانکداران اصلی این کشور را به رژیم جدید اعلام کنند؛ کاری که بسیار موفقیت آمیز بود چرا که المطری در پایان یک پروسه شش ماهه، موفق به این کار شد و حتی کار تا جایی پیش رفت که نام او در نشریه فوربس به عنوان یک مدیر جریان ساز و موفق ذکر شد!


● بحران اما ادامه دارد ...
اما این پایان بحران نبود چون بانکداران و کلا اقتصاد این کشور به لحاظ مشکلات مختلف جغرافیایی و اقتصادی در مشارکت با اقتصادهای خارجی شکل گرفته است، به عنوان مثال ۳۵ درصد از حجم دارایی های بانک های تونس قبل از انقلاب این کشور متعلق به سرمایه داران خارجی بود و اگر قرار بود آنها بر اساس نگرانی های شان از رژیم جدید و سیاست هایش، سرمایه های خود را از تونس خارج می کردند، مطمئنا شرایط برای بانک هایی مانند زیتونا دشوار می شد.
بنابراین محمد ساخر المطری بعد از توافق با انقلابیون، سفرهای گسترده ای را به خارج از کشور آغاز کرد که مهمترین آنها ایتالیا، فرانسه و سوییس بودند و در نهایت توانست اطمینان خاطر آنان را برای ادامه همکاری با بانکداران تونسی به دست آورد و همین امر، باعث شد تا تونس، نشان ملی آزادی را به گردن المطری بیاویزد!
او پس از این موفقیت ها به عنوان رئیس سازمان همکاری های اقتصادی تونس انتخاب شد، سازمانی که مرجعی است برای همفکری و مشاوره برای موسسات بزرگ و متوسط اقتصادی در کشور تونس. نکته جالب در این میان آنکه محمد ساخر المطری متولد سال ۱۹۸۱ است و تنها ۳۱ سال دارد!