شادی را بیاموزیم

برای ما ایرانی‌ها ماه‌های رجب و شعبان رنگ و بوی دیگری دارد. هر کس به دلیلی این دو ماه را با نگاهی خاص می‌بیند، اما شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این حس و حال، عیدهایی است که در این …

برای ما ایرانی‌ها ماه‌های رجب و شعبان رنگ و بوی دیگری دارد. هر کس به دلیلی این دو ماه را با نگاهی خاص می‌بیند، اما شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این حس و حال، عیدهایی است که در این ماه‌ها قرار دارد.
اما خوب است این جمله حضرت علی(ع) هم همیشه یادمان باشد که هر روزی در آن گناهی مرتکب نشویم، عید است و صد البته این جمله از آن دست گفتارهایی است که اگر برای عمل به آن تلاشی درخور داشته باشیم، می‌تواند زندگی ما را دگرگون کند. می‌تواند حس و حالی به ما بدهد که شاید کمتر تجربه‌اش کرده باشیم.
با این نگاه خود ما می‌توانیم اعیاد بسیاری را در هر ماه و هر روز زندگی نقش بزنیم. می‌توانیم در پناه این رسم و روش، سبک و مسیر زندگی خود را دگرگون کنیم و آنچنان روزها را پشت سر بگذاریم که بیشتر دوست داریم.
به همین دلیل به نظر می‌رسد امروزه بیش از هر زمان دیگر نیاز داریم این قبیل سخنان نغز و پرمغز را در سرفصل زندگی خود جای دهیم تا در پس مشکلات زندگی امروزی، دغدغه‌های بی‌شمار، استرس‌های جانکاه و... که گذر از روزها را برای بشر سخت و سخت‌تر می‌کند، قدری هم آرامش را دریابیم و در دریای پرتلاطم روزگار، نگاهی امیدوار به ساحل امن داشته باشیم.
البته این از آن دست مواردی است که باید برای یاد گرفتنش تلاش کنیم؛ می‌نویسم یاد گرفتن و بر آن تاکید می‌کنم، چون ما کمتر برای این نوع زندگی کردن آموزش دیده‌ایم؛ چه در خانه و جمع خانواده و چه در مدرسه و حتی دانشگاه.
نمی‌دانم چرا ما غم و غصه‌ها را خوب می‌بینیم و اگر خدای ناکرده چنین مواردی برایمان پیش آید تا مدت‌ها همراهشان می‌شویم و با آنها زندگی می‌کنیم؛ اما عجیب‌تر آن که کمتر به دنبال شادی‌ها هستیم.
کمتر برای خودمان عید می‌سازیم و اگر هم فرصتی برای اینچنین روزهایی پیش آید، در برابر مشکلات زندگی، خیلی زود آنها را از یاد می‌بریم، رهایشان می‌کنیم و باز هم همان راه گذشته را در پیش می‌گیریم.
به نظر می‌رسد برای دوام آوردن در زندگی امروزی که به کلاف سردرگمی شبیه شده است، باید عیدها و شادی‌هایی برای خود داشته باشیم و از عیدی تا عید دیگر بتوانیم حداقل ساعت‌هایی را با شادی‌ها همراه شویم و به کمک آنها زندگی را در آرامش بیشتر سر کنیم. این روحیه و پرورش آن از ملزومات زندگی در جهان امروز است.
باید آن را یاد بگیریم و در حد امکان به نزدیکانمان هم بیاموزیم. شاید بهترین زمان برای این شروع، همین روزهای سراسر شادی و عید باشد.

اسعدی‌بیگی