عقب‌ماندگی فرهنگی عامل گرایش به جراحی زیبایی

تصور می‌کنم این روزها آمار انجام جراحی پلاستیک با رشد قابل توجهی مواجه شده باشد، خصوصا در ایران که معمولا این نوع عمل‌ها بیشتر از غرب انجام می‌شود. اگرچه شاید نتوان به قطعیت …

تصور می‌کنم این روزها آمار انجام جراحی پلاستیک با رشد قابل توجهی مواجه شده باشد، خصوصا در ایران که معمولا این نوع عمل‌ها بیشتر از غرب انجام می‌شود. اگرچه شاید نتوان به قطعیت در این خصوص نظر داد، اما با توجه به شواهد به نظر می‌رسد که انجام عمل‌های زیبایی در کشورمان آمار بالایی دارد.
افراد زیادی که در زندگی روزمره و در جاهایی مثل اتوبوس، تاکسی، کلاس درس و... می‌بینیم که نشانه‌های انجام عمل جراحی زیبایی را با خود دارند، خود شاهدی بر این مدعا هستند. به عنوان مثال جوان‌هایی که روی بینیشان چسب بعد از انجام عمل جراحی زیبایی بینی دارند، این روزها خیلی مشاهده می‌شوند. نکته جالب‌تر این‌که این داستان همچون گذشته‌ها فقط مختص خانم‌ها نیست و انگار آقایان هم در ایران به انجام جراحی زیبایی روی آورده‌اند.
معتقدم دلیل اصلی اقبال جراحی پلاستیک در ایران عقب ماندگی فرهنگی است. من شخصا ۲ دهه از عمرم را در انگلستان گذراندم و در این کشور ندیدم که جراحی زیبایی خصوصا برای افراد تحصیلکرده جامعه به اندازه کشور ما مهم باشد.
دلیل دیگر گرایش به جراحی زیبایی در کشور ما این است که ما قشر ثروتمندی داریم که براحتی پول خرج می‌کنند. این درست است که همه مردم ایران این طور نیستند، ولی شاید نزدیک به ۱۰ درصد مردم در شرایطی هستند که مخارج عمل جراحی زیبایی برایشان رقمی نیست. در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا بسیاری از سیاستمداران عمل جراحی زیبایی انجام می‌دهند. این‌که یک سیاستمدار ظاهر خوبی داشته باشد در انتخابات مهم است و به همین اعتبار این قابل درک است که سیاستمداری به زیباتر شدن تمایل داشته باشد. به هر حال همه کسانی که رای می‌دهند، متاثر از تفکر و برنامه‌های یک نامزد انتخاباتی وی را انتخاب نمی‌کنند، ممکن است برای برخی افراد تیپ و قیافه ظاهری هم مهم باشد.
در مورد خودم و دیدگاهم در خصوص عمل جراحی زیبایی، باید بگویم که دو سالی است هر وقت به آرایشگاه برای کوتاه کردن موهایم می‌روم، آرایشگرم می‌گوید که ابروهایم مثل انسان‌های اولیه شده است و بهتر است آنها را کوتاه کنم، اما نمی‌گذارم این کار را بکند، چرا که به طور کلی خیلی در قید و بند این‌که زیبا به نظر برسم یا برای زیبا شدن جراحی انجام بدهم نیستم.

دکترصادق زیباکلام
استاد علوم سیاسی