در مورد تب کریمه بیشتر بدانید

در حال حاضر به جز مواردی از ابتلا به این بیماری در استان خراسان رضوی مورد دیگری از این بیماری در بین انسان دیده نشده است و در مورد ابتلای دامها به این بیماری نیز باید سازمان دامپزشکی …

در حال حاضر به جز مواردی از ابتلا به این بیماری در استان خراسان رضوی مورد دیگری از این بیماری در بین انسان دیده نشده است و در مورد ابتلای دامها به این بیماری نیز باید سازمان دامپزشکی نظر بدهد.
تایید وزارت بهداشت از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در شرایطی است که پنجشنبه هفته گذشته انترن جوان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل سرایت بیماری از مراجعه‌کنندگان جان خود را از دست داد.
دکتر محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در توضیح بروز مواردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان خراسان رضوی، گفت:
پنج نفر در تماس با یک بیمار مبتلا دچار آلودگی شدند. بیمار اول کارگر یک کشتارگاه بود که به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی هنگام ذبح دام، دست وی دچار جراحت می‌شود.
این فرد پس از ۱۰ روز به تب و علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می‌شود و برای درمان به بخش خصوصی مراجعه می‌کند. از آنجا که علایم بیماری واضح نبوده، بیماری وی تشخیص داده نمی‌شود. هنگامی که این فرد به بیمارستان تخصصی مراجعه می‌کند در مراحل انتهایی بیماری قرار داشته و با وجود انجام تمام اقدامات لازم برای درمان وی، فوت می‌کند.
تمام افرادی که با این بیمار در ارتباط بودند تحت مراقبت قرار گرفتند اما متاسفانه انترن بیمارستان مربوطه با وجود آن که تحت مراقبت کامل قرار می‌گیرد و اقدامات درمانی برای وی انجام می‌شود، فوت می‌کند. اما وضعیت عمومی باقی موارد خوب است، ۲ نفر از این افراد از بیمارستان مرخص شده‌اند و ۲ نفر دیگر نیز طی روزهای آینده مرخص می‌شوند.

● راههای انتقال:
▪ راه اول: تب کریمه کنگو نوعی عفونت ویروسی به شدت واگیردار است. بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و ۶۰ سال پیش در آفریقا شناسایی شده و متاسفانه دام مبتلا به این بیماری بدون علامت است
که از طریق تماس نزدیک فرد به خصوص دامداران و کارگران کشتارگاهها با خون و ترشحات بدن دامها به خصوص گوسفند و بز (گاو با شدت کمتر) در حین نگهداری یا ذبح منتقل می‌شود در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود و یک بیماری کشنده است که فرد باید به سرعت برای درمان به مراکز درمانی منتقل شود.
▪ راه دوم انتقال این بیماری گزش کنه‌ای است که روی بدن این دامها می‌نشیند و بعد ممکن است بدن انسان را بگزد و از این طریق بیماری تب کریمه کنگو را منتقل کند.
▪ راه سوم انتقال این بیماری نیز روش انتقال بین انسان به انسان است و اگر فردی به این بیماری مبتلا شده باشد خون و ترشحات وی نیز ناقل این بیماری خواهد بود و در صورتی که فرد دیگری با خون و ترشحات بدن وی مثل ترشحات دهان، استفراغ، مدفوع و ادرای وی تماس پیدا کند و نکات بهداشتی را رعایت نکرده باشند احتمال انتقال بیماری وجود دارد و احتمال انتقال بیماری از طریق تماس با عرق فرد بیمار کم است

● علایم این بیماری:
این بیماری در ابتدا ممکن است با یک بیماری سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته ‌شود و تب، سردرد، تهوع و استفراغ، درد بدن و علائم گوارشی از دیگر علائم ابتلا به این بیماری است.
همچنین پس از چند روز بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه، دستگاه گوارشی و دستگاه تناسلی می‌شود خونریزی زیرپوستی نیز ممکن است ایجاد شود.
در این زمان وضعیت بیمار بحرانی است و حتی با انجام اقدامات درمانی، بیمار ممکن است جان خود را از دست دهد.
دکتر گویا در ادامه با تاکید بر این که دام‌های مبتلا به تب کریمه کنگو هیچ نشان و علامتی از بیماری ندارند، از مردم خواست به هیچ وجه دام‌هایی که مهر تایید سازمان دامپزشکی را ندارند، خریداری نکنند.
احتمال انتقال این بیماری از طریق خوردن گوشت دام به علت اینکه گوشتها قبل از مصرف پخته می‌شوند بسیار کم است.
مدیر گروه تخصصی بهداشت محیط حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت :
ذبح دام در کشتارگاههای مجاز و تهیه محصولات و فرآورده های دامی از فروشگاههای تایید شده از راهکارهای پیشگیری از بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو به شمار می رود.