مشکلات فضانوردان در مریخ

در این شکی نیست که فضانوردان​ در آینده‌ای نه چندان دور، روی سطح سیاره مریخ گام برمی‌دارند. اما دانشمندان روسی معتقدند ​ این فضانوردان در معرض تابش تشعشعات متفاوتی قرار می‌گیرند …

در این شکی نیست که فضانوردان​ در آینده‌ای نه چندان دور، روی سطح سیاره مریخ گام برمی‌دارند. اما دانشمندان روسی معتقدند ​ این فضانوردان در معرض تابش تشعشعات متفاوتی قرار می‌گیرند که امکان دارد به دی‌ان‌ای‌ آنها آسیب بزند. آنها همچنین احتمال می‌دهند که این تشعشعات، علاوه بر آسیب‌های ژنتیک ، مسبب بیماری‌های دیگر و آسیب‌رسانی به بافت‌های بدن شود.
آنتونی گریگروف، جانشین مدیر آکادمی علوم روسیه در این باره می‌گوید: براساس مطالعات و شبیه‌سازی‌های ما، فضانوردان روی سطح مریخ با فاکتورهای ناسازگار زیادی روبه‌رو خواهند شد؛ مانند اختلالات حواس، کاهش کارایی و توان حرکتی و همچنین تپش قلب. او معتقد است لیست اختلالات، طولانی است و آثار بلندمدت نیز دارد، مانند پوکی استخوان و آسیب‌های ژنتیکی. این اطلاعات در کنفرانس نتایج پروژه ۵۰۰ آزمایش مریخ ارائه شد. اخیرا روسیه شبیه‌سازی سفر ۵۲۰ روزه ۶ فضانورد به مریخ در یک فضاپیمای ساختگی را به پایان رسانده و تمامی داده‌ها و نتایج این سفر آزمایشی در حال بررسی است.
البته فضانوردان به لحاظ روانی هم با مشکلاتی مواجه خواهند شد، مانند حس ناامیدی و تنهایی و کاهش انگیزه برای فعالیت. تصور روانی این اتفاق برای فضانوردان که باید به مدت حدود​ ۳ سال دور از خانه و هرگونه مکان انسانی باشند، آنها را دچار افسردگی‌ خواهد کرد.
افسردگی فضانوردان در حالی که باید برای شرایط سخت و تجربه نشده‌ای روبه‌رو شوند، می‌توان ماموریت سفر سرنشین‌دار به مریخ را با چالش‌های جدی ‌روبه‌رو کند.

منبع : marsdaily