هونکار بَیَندی (خوراک خان پسند)

این غذا از مطبخ ترکیه است، در این کشور از بادمجان به‌عنوان شاه سبزیجات و یا گوشت فقرا نام برده می‌شود، کاربرد فراوانی در آشپزخانه ترک دارد. به عبارتی بادمجان صاحب فرهنگ خاصی …

این غذا از مطبخ ترکیه است، در این کشور از بادمجان به‌عنوان شاه سبزیجات و یا گوشت فقرا نام برده می‌شود، کاربرد فراوانی در آشپزخانه ترک دارد. به عبارتی بادمجان صاحب فرهنگ خاصی در مطبخ ترکیه بوده و حدود ۲۰۰ نوع غذا با آن پخته می‌شود. بادمجان در مطبخ عثمانی نیز یک سبزی سلطنتی به‌شمار می‌رفت. آشپز‌های دربار عثمانی برای یافتن طعم و لذت‌های جدید، به بادمجان توجه خاصی نشان می‌دادند. آنان برای راضی کردن خاندان عثمانی، بیشتر از بادمجان برای ابداع غذاهای جدید، استفاده می‌کردند. خوراک هونکار بیندی به اصطلاح فارسی، خان پسندید، از جمله ابداعیات استادان آشپزی دربار عثمانی است، که گفته می‌شود برای سلطان مراد چهارم و در سال‌های بین ۱۶۱۲ تا ۱۶۴۰ کشف شده است. این غذای مغذی که به شرح آن خواهیم پرداخت، نه تنها در دوره عثمانی بلکه امروزه نیز، گل سر سبد سفره میهمانی‌های ویژه در ترکیه می‌باشد.

● مواد لازم:
▪ گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
▪ پیاز نگینی خرد شده ۲ عدد
▪ گوجه‌فرنگی ۲ عدد
▪ نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
▪ بادمجان یک کیلو گرم
▪ آرد ۳ قاشق سوپخوری
▪ شیر یک لیوان
▪ پنیر موزارلا ۱۰۰ گرم
▪ جعفری خرد شده ۱ قاشق سوپخوری

● طرز تهیه:
گوشت را به‌صورت قیمه‌ای خرد کرده به همراه پیاز و روغن روی حرارت قرار دهید تا تفت بخورد و کمی سرخ شود. سپس ۲ لیوان آب به آن بیافزائید و روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید تا گوشت بپزد.
سپس گوجه‌فرنگی‌ها را خرد کرده و به گوشت اضافه کنید تا بپزد و آب گوشت کشیده شود. در پایان مقداری نمک و فلفل به گوشت اضافه نمائید و کنار بگذارید.
بادمجان‌ها را کباب کنید و پوست آن را بگیرید و خرد نمائید. در ظرفی جداگانه آرد را به همراه کمی روغن تف دهید. سپس بادمجان‌ها را به آرد بیفزائید و هم بزنید. اکنون شیر را اضافه کنید و صبر کنید تا سس غلیظ شود. (هم بزنید)، سپس نمک و فلفل را اضافه نمائید. پنیر موزارلا را در بادمجان بریزید و شعله را خاموش کنید. بادمجان را در دیس بکشید و گوشت پخته را روی آن بریزید. در پایان جعفری خرد شده را روی غذا بپاشید. «هونکار بیندی (خان‌پسند )» آماده است. این غذا را با نان میل کنید.

مریم محمدی