چرا شکست در عشق سخت است؟

جدایی درد دارد؛ این را حتی اگر جز زوج های خوشبخت باشید هم می توانید درک کنید. دانشمندان معتقدند دلیل اصلی دشوار بودن جدایی و شکست عشقی در مغز انسان نهفته است. آنها با بررسی مغز …

جدایی درد دارد؛ این را حتی اگر جز زوج های خوشبخت باشید هم می توانید درک کنید. دانشمندان معتقدند دلیل اصلی دشوار بودن جدایی و شکست عشقی در مغز انسان نهفته است. آنها با بررسی مغز افرادی کــــــه به تازگی دچار شکست عاطفی شده و برای مثال طلاق را تجربه کرده اند متوجه شدند که افراد با نگاه کردن به عکس همسر سابقشان نواحی خاصی در مغزشان فعال می شود که مرتبط با کنترل احساسات، دریافت پاداش و نیاز اعتیاد گونه است و علاوه بر آن احساس وابستگی و درد و رنج حاصل از جدایی را در فرد تقویت می‌کند.
دکتر فیشر از دانشگاه راتگرز که این تحقیقات را انجام داده است در این باره می گوید: عشق می‌تواند مانند یک اعتیاد قدرتمند در بدن انسان شکل بگیرد که جدایی می تواند تاثیرات بسیار مخربی روی ذهن و روان انسان ها داشته باشد. فیشر و همکارانش مغز ۱۵ داوطلب را که به تازگی دچار شکست عاطفی شده بودند اسکن کردند. این افراد با وجود پایان یافتن زندگی مشترکشان هنوز هم به همسر خود علاقه داشتند. بررسی ها نشان داد که این افراد ۸۵ درصد از اوقاتی را که در بیداری هستند به همسر خود فکر می کنند. این تحقیقات نشان داد نگاه کردن به تصویر همسر سابق باعث فعال شدن قسمت هایی از مغز می شود که با پاداش و انگیزه مرتبط هستند. این ناحیه در افراد علاقه مند هم به شدت تحریک می شود و رضایت فرد از زندگی گذشته اش یا داشتن خاطرات بد از آن دوران معمولا تاثیری در فعالیت این ناحیه ندارد. به عبارت دیگر جدایی برای بسیاری از انسان ها بسیار مشکل است و حتی می تواند فرد را با مشکلات عاطفی شدید مانند افسردگی و ناامیدی رو به رو کند.