ژئوتوریسم ، ژئودایورسیتی نیست!

علیرغم فعالیتهای وسیع صورت گرفته در کشور بخصوص توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ، که بر روی شناخت تنوع زمین شناسی و میراث زمین شناختی کشورانجام شده است ، هنوز پیشرفتی …

علیرغم فعالیتهای وسیع صورت گرفته در کشور بخصوص توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ، که بر روی شناخت تنوع زمین شناسی و میراث زمین شناختی کشورانجام شده است ، هنوز پیشرفتی عملی در توسعه ژئوتوریسم کشور و همگانی شدن آموزش تفریحی - تفرجی علوم زمین برای پرکردن اوقات فراغت مردم صورت نگرفته است و مفهوم ژئوتوریسم تنها در معرفی ژئودایورسیتی ایران توسط اغلب محققان و علاقمندان در سراسر کشورخلاصه شده است.
با توجه به رشد روز افزون علاقمندان رشته های علوم زمین و گردشگری به مقوله بین رشته ای و یا به عبارتی بهتر چند رشته ای ژئوتوریسم و در برخی مواقع جهت گیری ناصحیح علاقمندان بخاطر ماهیت بین رشته ای این صنعت کاربردی ، این مقاله سعی دارد کلیه علاقمندان ژئوتوریسم را با مفاهیم ژئودایورسیتی، ژئواینترپرتیشن در این صنعت، به ژئوتوریسم رهنمون سازد و از انگاشت هایی همچون ژئودایورسیتی بجای ژئوتوریسم برحذر نماید .
این مقاله در ماهنامه علوم زمین و معدن سال ششم (آذر ۱۳۹۰)، شماره ۶۸ صص ۱۴ تا ۱۷ به چاپ رسیده است



مهندس بهرام نکوئی صدری
نویسنده عضواهل قلم و مدرس ژئوتوریسم
منابع
۱. امری کاظمی، علیرضا و عباس مهرپویا (۱۳۸۸) منابع(ذخایر) ژئوتوریسم ایران ،‌ در : کتاب ژئوتوریسم (جهانی) ، اثر داولینگ، راس و دیوید نیوسام ، فصل پنجم - ترجمه بهرام نکوئی صدری ، ناشر سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس ، ، صص ۱۷۴ الی ۱۹۹.
۲. نکوئی صدری، ب (۱۳۸۸) "مبانی زمین گردشگری: با تاکید بر ایران" ؛ تهران : انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها( سمت).
۳. GRAY, M. ۲۰۰۳. Geodiversity valuing and conserving abiotic nature. Chichester: John Wiley and Sons.
۴. http://www.answers.com/topic/adam-sedgwick
Edutainment