ایچ پیلاوی

● معرفی پلویی لذیذ و خوش عطر و رنگ از کشور ترکیه. معمولا این غذا را جگر گوسفند تهیه و سرو می‌کنند. برای ما ایرانی‌ها که جگر را معمولا به صورت کبابی می‌خوریم، این غذا تجربه‌ای جدید …

● معرفی
پلویی لذیذ و خوش عطر و رنگ از کشور ترکیه. معمولا این غذا را جگر گوسفند تهیه و سرو می‌کنند. برای ما ایرانی‌ها که جگر را معمولا به صورت کبابی می‌خوریم، این غذا تجربه‌ای جدید و خوشمزه است.

● مواد لازم برای ۴-۶ نفر
▪ کشمش: ۴ قاشق غذاخوری، خیس‌شده
▪ روغن مایع یا کره: ۴ قاشق غذاخوری
▪ پیاز متوسط: یک عدد ساطوری
▪ خلال بادام: ۴ قاشق غذاخوری
▪ ادویه پلویی: یک قاشق غذاخوری
▪ دارچین: یک قاشق چای‌خوری
▪ برنج دانه بلند: ۳۰۰ گرم خیس‌شده
▪ آب مرغ: یک لیتر
▪ جگر مرغ: ۲۵۰ گرم، خرد شده
▪ جعفری: ۳ قاشق غذاخوری، ساطوری
▪ زردچوبه: یک قاشق چای‌خوری
▪ نمک و فلفل: به میزان لازم

● روش تهیه:
دو قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه داغ کرده و پیاز را روی شعله متوسط ۵ دقیقه تفت دهید تا نرم شده و کمی رنگ بگیرد. خلال بادام و کشمش را اضافه کرده و تفت دادن را ۲ دقیقه دیگر ادامه دهید.
آب برنج را خالی کرده و برنج را به همراه ادویه پلویی و دارچین به قابلمه اضافه کنید. پس از یک دقیقه آب مرغ را همراه ۲ قاشق چای‌خوری نمک اضافه کرده و شعله را زیاد کنید. پس از این‌که آب مرغ جذب برنج شد، شعله را کم کرده و در قابلمه را بگذارید. پس از ۲۰ دقیقه پلو دم کشیده است.
روغن باقی‌مانده را در یک تابه داغ کرده و جگر را ۱۰ دقیقه روی شعله متوسط تفت دهید تا خونابه آن کاملا تبخیر شود. زردچوبه را اضافه کرده و نمک و فلفل آن را اندازه کنید. یک دقیقه قبل از برداشتن جگر از روی شعله، سبزی‌ را به جگر اضافه کرده و با آن مخلوط کنید.
پس از این‌که پلو دم کشید، جگر و سبزی‌ را با آن مخلوط کرده و سرو کنید.

● نکات آشپزی
به جای آب مرغ می‌توانید از آب یا آب سبزی استفاده کنید.
اگر با کشمش میانه خوبی ندارید آن را حذف کنید در ضمن، اضافه کردن خلال پسته غذای شما را خوش‌رنگ‌تر می‌کند.
این پلو را با ماست چکیده و لیموترش سرو کنید.