تایپوگرافی به اثری گرافیکی گفته میشود که حروف ساختار اصلی آن را تشکیل میدهد و از فونتهای موجود با دخل و تصرفاتی که در آنها برای کشف ویژگیهای بصری حروف انجام میشود، استفاده …
تایپوگرافی به اثری گرافیکی گفته میشود که حروف ساختار اصلی آن را تشکیل میدهد و از فونتهای موجود با دخل و تصرفاتی که در آنها برای کشف ویژگیهای بصری حروف انجام میشود، استفاده میکند.
به عبارت دیگر، تایپوگرافی شاخهای از گرافیک است که با استفاده از حروف چاپی روحیه و کاراکتر ثابتی را به حروف میدهد و با تغییرات مختلف، به مفهوم و هدف گرافیست نزدیک میشود. در آثار گرافیکی تصاویر و حروف بار پیام رسانی اثر را بر عهده دارند. در بسیاری از موارد، پیام نوشتاری با استفاده از حروف و متن به شکلی ارائه می شود که القای فرم(شکل) و تصویر را در اثر می نماید. «تایپوگرافی» یا «خط نگاری» و «خط نگاره» اثر گرافیکی است که حروف و کلمات ، ساختار اصلی آن را تشکیل می دهد و در واقع کم و کیف ترکیب بندی اثر به اعتبار نوشتار و یا حروف شکل می گیرد .
با اینکه هنوز معادلی فارسی برای تایپوگرافی ساخته نشده است،اما این کلمه بین بسیاری از گرافیست ها و وب سایتهای طراحی رد و بدل میشود.
اگر در گذشته «تایپوگرافی» طراحی حروف یا فن مکانیکی چیدن کلمات روی صفحه بود که با استفاده از حروف چوبی ویا سربی برای انتقال مفاهیمی به مدد کلمات ارائه می شد اما امروز این هنر ، با جرأت و جسارت طراحان پیشرو و به مدد فن غولآسای چاپ و کامپیوتر و ... به مقولهیی بسیار پیچیده، ظریف و نافذ تبدیل شده است که در بسیاری از ابعاد زندگی بشر نفوذ کرده است. اکنون این شاخه از هنر گرافیک در طراحی روزنامهها و نشریات، تلویزیون، صفحات وب، تبلیغات تجاری، بستهبندی کالاها، تابلو و ویترین فروشگاهها، حتی معماری و آرایش فضا و طراحی پارکها گرفته تا اشیای پیرامون و لوازم شخصی و البسه، حضوری ملموس دارد .
خط و خط نگاری در هنر ایران به دلیل زیباییشناسی و ویژگیهای کاربردی خاص آن، در همه ی شاخه های هنر های تجسمی به ویژه در هنر گرافیک جایگاهی ممتاز دارد. تنوع فراوان حروف و ساختار هندسی نظاممند آن، به طراحان گرافیک امکان تجربههای شخصی و میدان وسیعی در تغییرات و ترکیب حروف برای رسیدن به نمونههای جدید مهیا می کند.
تایپوگرافی انواع مختلفی مثل تایپوگرافی انگلیسی، فارسی و حتی اشکال تایپوگرافی شده دارد. طراحی آن نوع از تایپوگرافی که در آن حروف،شکل یک جسم یا یک حیوان را می سازند نیز نیاز به خلاقیت زیادی دارد.
یک کتاب مرجع، قبض برق، مطبوعات، نوشته های انواع تابلوهای شهری، اعم از چاپی یا الکترونیک و البته پوستر و غیره همگی نیاز به طراحی تایپو گرافی دارند.
یکی از مهمترین اهداف طراح تایپو گرافی این است که به کمک تایپ یا قلم و تصویر نه فقط خواندن را آسان کند، بلکه معنا را به صورتی نو و خلاقانه القاء نـماید و کاری کند که مردم به خواندن و فهمیدن موضوع با شوق و علاقه جذب شوند.
طراحی تایپو گرافی در بهترین شکل خود از معنای مورد نظر اولیه سفارش دهنده فراتر میرود و همیشه چیزی زیباتر به آن میافزاید.
همان گونه که پیشتر اشاره شد حضور تایپوگرافی در بسیاری از شاخه های هنر گرافیک مثل طراحی پوستر، طراحی حروف، نشانه، آگهی، روی جلد کتاب، نشریات و ... بسیار ملموس است .
در پایان فراموش نکنیم دشوارترین بخش هنر تایپوگرافی، ایجاد فضایی تصویری به وسیلهی حروف و کلمات است که بتواند مخاطب را به روح اصلی موضوع اثر نزدیک کند. با تأکیدی مجدد، با شناخت ملاکهای زیباییشناسی و با فهم صحیح از هنر ایرانی خصوصاً هنر خوشنویسی، می توان آن را از تایپوگرافی غربی متمایز ساخت ...
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است