تأثیر رنگها بر روی ذهن

از نظر روانشناسان هر رنگی دارای معانی خاص است که از طریق آن می توان پی به خصلت انسان‌ها برد و خصلت‌های مثبت یا منفی آنها را بررسی کرد. در اینجا به معنی و تأثیر بعضی از رنگها اشاره …

از نظر روانشناسان هر رنگی دارای معانی خاص است که از طریق آن می توان پی به خصلت انسان‌ها برد و خصلت‌های مثبت یا منفی آنها را بررسی کرد. در اینجا به معنی و تأثیر بعضی از رنگها اشاره می کنیم.
سیاه: رنگ سیاه قدرت و توانایی بالایی دارد. این رنگ در مدها استفاده می شود و دلیل انتخاب اکثر مردم این است که با پوشیدن لباس های مشکی لاغرتر به نظر می آیند، همچون روحانیون به این علت رنگ مشکی را انتخاب می کنند که نشان دهنده‌ی تسلیم آنها در برابر خواست خداوند است.
سفید: سفید نشان دهنده‌ی عفت و پاکدامنی و روشنایی است، برای همین عروس ها لباس سفید می پوشند این رنگ به عنوان رنگ تابستانی شناخته شده و در آراستن و زینت دادن شهره‌ی خاص و عام است. سفید با تمام رنگها هارمونی دارد، اما لک و کثیفی بر روی آن زود مشخص می شود و تمیز نگه داشتن آن بسیار سخت است.
صورتی: رنگی برای نشان دادن احساسات است و بسیار آرامش بیشتر می شود. خیلی از تیم های ورزشی قفسه های اتاق شان را به این رنگ در می آورند تا مخالفت شان را به تیم نشان دهند و باعث تضعیف روحیه‌ی آنها شوند.
قرمز: قرمز نشان دهنده‌ی هیجان بیش از حد است و محرک ضربان قلب و نفس و رنگ عشق محسوب می شود. کسی که لباس قرمز می پوشد جلب توجه می کند و استوار بودنش را نشان می دهد. رنگ قرمز نمی تواند به مردم در مذاکرات و کنفرانسها کمک کند البته آمار نشان داده که سارقان ماشین قرمز دارند!!
بنفش: رنگ صداقت است و دلالت دارد بر بخشندگی، ثروت و دلفریبی دارد. بنفش رنگی زنانه و رمانتیک است، هرچند که در طبیعت به ندرت استفاده می شود.
آبی: آبی رنگ آسمان است و درست نقطه‌ی مخالف رنگ قرمز قرار دارد، چون رنگی آرامش بخش است.
رنگ آبی باعث ایجاد واکنش هایی در بدن انسان و در نتیجه منجر به آرامش می شود، بنابراین برای اتاق خواب ها از رنگ آبی استفاده می کنند، چون می توانند افسردگی را از بین ببرد. مدشناسان توصیه می کنند که از رنگ آبی برای مصاحبه های شغلی استفاده شود؛ چرا که نماد صداقت است. همچنین مطالعان نشان داده ورزشکاران در ورزشگاهایی به رنگ آبی وزنه های سنگین تری را بلند می کنند.
قهوه‌یی: این رنگ ثابت قدمی را نشان می دهد. قهوه‌یی رنگ زمین است و در طبیعت فراوان یافت می شود. قهوه‌ی روشن طبیعی تر و قهوه‌یی تیره شبیه چوب و چرم است. این رنگ نشان دهنده‌ی غم و حسرت نیز هست. اکثر مردم علاقه دارند که بگویند قهوه‌یی رنگ مورد علاقه‌ی آنهاست!
زرد: رنگ زرد نشاط آور است و جذب کننده و به عنوان رنگ برگزیده‌ی مردم شناخته شده است. هرچند مردم در اتاق های زرد کنترل خودشان را از دست می دهند و بچه ها با دیدن این رنگ بیشتر گریه می کنند این رنگ برای چشم رنگ زننده‌یی است و استفاده‌ی بیش از حد آن در محیط پیرامون باعث آزار روح می شود. زرد تمرکز را بالا می برد و قدرت متابولیسم بدن را افزایش می دهد.