مرد هزار نقش

برخی از چهره‌های هنری، از ابتدا با هدف و برنامه‌ریزی کار خود را آغاز کردند تا روزی به جایگاه آرمانی خود در هنر برسند. سعید آقاخانی یکی از آن چهره‌های آشناست که از سال‌ها پیش …

برخی از چهره‌های هنری، از ابتدا با هدف و برنامه‌ریزی کار خود را آغاز کردند تا روزی به جایگاه آرمانی خود در هنر برسند.
سعید آقاخانی یکی از آن چهره‌های آشناست که از سال‌ها پیش گام‌های آهسته خود را ابتدا در تلویزیون و بعد در سینما برداشت و امروز به یکی از چهره‌های حرفه‌ای و مردمی در مقام بازیگر و کارگردان تبدیل شده است.
شاید تماشاگران پر و پاقرص و حرفه‌ای جعبه‌ جادویی، اولین حضور و تجربه‌های آقاخانی را در صدا و سیما و طنزهای شبانه «ساعت خوش» به یاد داشته باشند.
وی به همراه تعدادی دیگر بازیگران کمدی در آن مجموعه مطرح شد. آقاخانی خیلی زود به وادی کارگردانی قدم گذاشت و نخست با ساخت مجموعه‌های مناسبتی و بیشتر نوروزی، توانایی‌هایش را تثبیت کرد، سپس سراغ کارگردانی تله‌فیلم‌های سینمایی رفت و با تولید فیلم‌های موفق و خوش‌ساختی نظیر «هندوانه‌ شب یلدا»، نشان داد طنز را خوب می‌شناسد و اگر فرصت مناسب در اختیار داشته باشد، از پس کارگردانی فیلم‌های بلند سینمایی نیز برمی‌آید.
گرچه او بخش عمده‌ای از موفقیت کنونی خود را مرهون کسب تجربه در همکاری با رضا عطاران است، اما در اولین ساخته بلند سینمایی عطاران، در فهرست بازیگران او غایب بود.
به ‌هر حال، او هرگز مسیر عطاران را در پیش نگرفت و سبکی مستقل را برای خود طراحی کرد. آقاخانی در معدود حضورهای سینمایی‌اش به عنوان بازیگر نیز خوب و شایسته عمل کرده و توانسته رضایت عمومی تماشاگران را به دست آورد.
او در جشنواره امسال هم در دومین همکاری سینمایی‌اش با مصطفی کیایی، نقش کوتاهی در کمدی «ضدگلوله» ایفا کرد و البته چنان‌که پیداست، قرار است این همکاری‌ها ادامه داشته باشد.
چه اشکالی دارد وقتی نتیجه‌اش تولید آثاری دیدنی، خوشمزه و دلنشین باشد؟! می‌گویید نه؟ یکی از همین شب‌ها بنشینید پای تلویزیون‌ و سریال «نقطه سر خط» را که بتازگی پخش آن آغاز شده، تماشا کنید.
مجموعه‌ای به کارگردانی سعید آقاخانی با فیلمنامه‌ای از مصطفی کیایی. نکته جالب ماجرا آنجاست که رضا عطاران هم در این مجموعه برای آقاخانی تیتراژ ساخته تا شاید به نوعی دلخوری دعوت ‌نکردنش به «خوابم می‌آد» را از دل او درآورده باشد.
به هر حال، این‌طور که آقاخانی در سینما و تلویزیون کار می‌کند، بعید نیست بزودی او هم مثل عطاران سر از سینما درآورد و فیلمش را روی پرده بفرستد. هرچه باشد او این ‌روزها بدجوری آچار فرانسه‌ صدا و سیما و پرده نقره‌ای شده، فیلمنامه‌نویسی، بازیگری و کارگردانی.

احمدرضا حجارزاده