خورش خلال بادام کرمانشاه

این خورش یک غذای کرمانشاهی است که از بادام‌های خلال شده به همراه گوشت، زرشک سیاه و لیمو عمانی تهیه می‌شود و کرمانشاهی‌ها در تهیه آن از روغن کرمانشاهی استفاده می‌کنند. خورش …

این خورش یک غذای کرمانشاهی است که از بادام‌های خلال شده به همراه گوشت، زرشک سیاه و لیمو عمانی تهیه می‌شود و کرمانشاهی‌ها در تهیه آن از روغن کرمانشاهی استفاده می‌کنند. خورش خلال معمولاً در مراسم عزاداری و جشنهای عروسی تهیه می‌شود. این خورش بسیار خوشمزه و مجلسی بوده و با ذائقه اکثریت مردم کشورمان سازگار است.

● مواد لازم برای ۴ نفر:
▪ گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
▪ خلال بادام ۲۰۰ گرم
▪ زرشک سیاه ۱ پیمانه
▪ پیاز بزرگ ۱ عدد
▪ رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
▪ لیمو عمانی ۴ عدد
▪ آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
▪ نمک و فلفل به میزان لازم
▪ زردچوبه به میزان لازم
▪ زعفران دم کرده به میزان لازم

● طرز تهیه
گوشت گوسفندی را باید ریز و انگشتی خرد کنید و بهتر است گوشت خورش زیاد باشد. (۱۰۰ گرم گوشت به ازای هر نفر) گوشت را زرد چوبه و فلفل بزنید.پیاز را خرد کرده و با روغن تفت دهید، گوشتها را نیز اضافه کرده و کمی تفت داده و در آخر رب گوجه را اضافه کنید. مقداری آب که فقط روی گوشتها را بپوشاند اضافه کنید.خلال بادام (۵۰ گرم به ازای هر نفر) را بدون روغن در تابه‌ای تفت دهید و وقتی گوشت نیم‌پز شد به آن اضافه کنید.لیمو عمانی (۱ عدد برای هر نفر) را به خورش اضافه کنید و درب آن را ببندید تا با خورش به آرامی بجوشد و جا بیفتد، در انتها کمی زعفران دم کرده اضافه کنید تا طعم و رنگ دلنشینی به خورش بدهد.چند دقیقه مانده به خاموش کردن حرارت زیر خورش، زرشک پاک کرده را در روغن گرم شده می‌ریزیم (حدود سی ثانیه) و به خورش اضافه می‌کنیم. نمک و فلفل خورش را اندازه کنید و صبر کنید تا خورش جا بیفتد و سپس به همراه برنج دم کرده سرو کنید. این خورش را با پرک بادام تفت داده شده و یا خلال پسته می‌توانید تزئین کنید.در کرمانشاه از زرشک سیاه برای این خورش استفاده می‌شود، که در صورتی که در دسترس نبود، می‌توانید از زرشک معمولی نیز استفاده کنید.

● نکته‌ها:
گوشت را باید ریز خرد کنید. تقریباً یک سانتیمتر در یک سانتیمتر، تمام سختی پخت این خورش، ریز کردن گوشت آن است.
خلال را باید از شب قبل در آب خیس کرد.
در ابتدا باید پیازها را ریز خرد کنیم. می‌توان از گوشتکوب برقی یا خردکن‌های دستی استفاده نمود.
پیازداغ این غذا باید زیاد باشد و چه بهتر که ریز باشد و زیر دندان نرود و پیاز نیز نباید زیاد سرخ شود.
در صورت تمایل دارچین نیز به این خورش می‌توانید اضافه کنید.
اگر زرشک سیاه ریز در دسترس نبود، از زرشک قرمز استفاده کنید، ولی دیگر سرخ نکنید، بلکه به عنوان تزئین روی بشقاب‌های خورش بریزید.