۱۵ فوریه سال ۱۸۹۸ میلادی ـ رزمناو ماین در هاوانا منفجر شد

۱۱۴ سال پیش در شب ۱۵ فوریه سال ۱۸۹۸ میلادی انفجار عظیمی در رزمناو غول آسای آمریکایی ماین که در بندر هاوانا در کوبا لنگر انداخته بود ، رخ داد. شدت انفجار به اندازه ای بود که رزمناو …

۱۱۴ سال پیش در شب ۱۵ فوریه سال ۱۸۹۸ میلادی انفجار عظیمی در رزمناو غول آسای آمریکایی ماین که در بندر هاوانا در کوبا لنگر انداخته بود ، رخ داد. شدت انفجار به اندازه ای بود که رزمناو ماین علی رغم کمک سایر کشتی های نیروی دریایی آمریکا تقریبا بلافاصله غرق شده و ۲۶۰ ملوان آن در این حادثه کشته می شوند.
هنوز ساعاتی از این حادثه نگذشته بود که مطبوعات آمریکایی کشور اسپانیا که در آن زمان بر کوبا حکومت می کرد را متهم کردند یک مین را در زیر رزم ناو ماین منفجر کرده است.
غوغا و جنجال مطبوعات آمریکایی علیه اسپانیا بهانه ای به دست دولت ایالات متحده داد تا به جنگ علیه اسپانیا بپردازد.
افکار عمومی آمریکا که از غرق شدن رزمناو ماین به هیجان آمده بود با جنگ علیه اسپانیا مخالفتی نکرد.
واشنگتن در جنگ استعماری علیه اسپانیا توانست کوبا ، گوام ، هاوایی ، پورتوریکو و مجمع الجزایر فیلیپین را از تملک اسپانیا خارج کرده و این مناطق را اشغال کند.
نقش مطبوعات آمریکایی در تحریک افکار عمومی بسیار موثر بود.این مطبوعات در خدمت سرمایه داران آمریکایی بودند که می خواستند بر کوبا پنجه بیاندازند.
دولت ایالات متحده نیز در پس پرده مطبوعات را تشویق می کرد. دو سردمدار اصلی تحریک به جنگ علیه اسپانیا ، ژوزف پولیتزر مالک روزنامه ورلد و ویلیام راندولف هرست مالک روزنامه نیویورک جورنال بودند.
آنها بی وقفه مقاله ها و کاریکاتورهایی علیه اسپانیا را چاپ می کردند و پس از انفجار رزمناو ماین دیگر دست بردار نبودند.سایر مطبوعات نیز برای اینکه از این دو عقب نمانند به آتش دامن می زدند.
سرانجام ویلیام مک کینلی ، رییس جمهور ایالات متحده در روز ۲۵ آوریل سال ۱۸۹۸ میلادی به مادرید اعلان جنگ داد.
به این ترتیب ، در شب ۱۵ فوریه سال ۱۸۹۸ میلادی رزمناو ماین بر اثر یک انفجار عظیم در بندر هاوانا به قعر آب ها فرو رفت و ۲۶۰ ملوان آن کشته شدند.
غرق این رزمناو بهانه ای برای جنگ با اسپانیا شد تا مستعمرات ثروتمند آن به تملک آمریکا درآیند.
مطبوعات آمریکایی پرچمدار این جنگ مستعمراتی علیه اسپانیا بودند. در این جنگ کوتاه مدت آمریکا بسیاری از مستعمرات اسپانیا را به تصرف خود درآورد.
در سال ۱۹۱۱ میلادی یک کمیسیون مستقل تحقیقاتی به این نتیجه رسید که غرق شدن رزمناو ماین به دلیل یک انفجار تصادفی در موتورخانه آن بود.

بهرام افتخاری