ایکس اف ۸۴ اچ

بدترین هواپیمای ایکس، مدل تجربی هواپیمای اف ۸۴ موسوم به ایکس اف ۸۴ اچ با موتور توربینی و بال‌های متمایل به عقب است. جالب است بدانید که موتورهای جت اولیه در قیاس با موتورهای …

بدترین هواپیمای ایکس، مدل تجربی هواپیمای اف ۸۴ موسوم به ایکس اف ۸۴ اچ با موتور توربینی و بال‌های متمایل به عقب است.
جالب است بدانید که موتورهای جت اولیه در قیاس با موتورهای پیستونی موجود در آن زمان ضعیف‌تر بودند و در نتیجه هنگام برخاست یا نشست روی باندهای کوتاه مثل باند روی ناوهای هواپیمابر لازم بود با بالاترین قدرت کار کنند.
در نتیجه، نیروی دریایی برای مدل تجربی هواپیمای اف ۸۴ به استفاده از نوع خاصی از موتورهای جت که به توربوپراپ معروفند علاقه نشان داد. در این موتورها یک موتور جت توان لازم برای چرخاندن ملخ‌های یک هواپیما را تولید می‌کند.
قرار بود ملخ‌های این هواپیما توسط موتور توربینی‌اش آنقدر سریع چرخانده شوند تا به سرعت صوت برسند، اما سرعت چرخش ملخ‌های به کار گرفته شده در ایکس اف ۸۴ حتی در وضعیت کار درجا نیز آن قدر بالا بود که سرعت حرکت نوک تیغه‌ها را به مافوق صوت می‌رساند و سر و صدا و لرزش شدیدی ایجاد می‌کرد. این مسأله باعث می‌شد کارکنان روی باند حالت تهوع آزاردهنده‌ای را تجربه کنند و به همین خاطر به این هواپیما لقب غرش رعد داده شد.
به این ترتیب هواپیمای ایکس اف ۸۴ اچ، با کسب این شهرت بد در بین خدمه پروازی ، به گوش‌آزارترین وسیله هوانوردی در تاریخ مبدل شد. پس از سال‌ها، داستان‌های مربوط به این هواپیما شاخ و برگ زیادی پیدا کرد تا جایی که برخی در مورد آن می‌گفتند سر و صدای این هواپیما باعث ایجاد امواج بزرگی در دریاچه‌های منطقه پرواز می‌شده است!
این شهرت بد باعث شد تا ایکس اف ۸۴ اچ خیلی زود زمینگیر شده و تنها به ساخت ۲ نمونه از آن بسنده شود. نمونه اولی برای سال‌ها در یکی از فرودگاه‌های کالیفرنیا روی پایه‌ای نصب شده بود تا درس عبرتی برای سایر طراحان هواپیما گردد.
ملخ‌های این هواپیما که روزگاری با صدای وحشتناکشان بنا بر شایعات زمین و زمان را به لرزش وامی‌داشته‌اند با یک موتور الکتریکی چرخانده می‌شدند تا تداعی‌کننده پرواز روزگار گذشته آن باشند.
بعدها مجسمه‌ای از بابانوئل در اندازه طبیعی را در کابین خلبان نشاندند تا به مسافران تعطیلات فصلی خوشامد بگوید. نمونه دوم، اما با این‌که فقط۴ پرواز را تجربه کرده بود خوش شانس‌تر بود و به دست عده‌ای داوطلب بازسازی شد. این هواپیما هم‌اکنون در موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده در نزدیکی دیتون اوهایو با ابهت بیشتری به نمایش درآمده است تا شاید بخشی از شایعات درباره آن به فراموشی سپرده شود.
البته پشت سر این هواپیما فقط شایعات بد وجود ندارد. این هواپیما به استناد گینس، سریعترین هواپیمای ملخی جهان و تنها هواپیمای ملخی است که ملخ‌هایش سرعتی فراتر از صوت را تجربه کرده‌اند. ایکس اف ۸۴ اچ در آن زمان‌ها که دل‌ها را به لرزه می‌انداخته، با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت از بالای سر طراحان خود پرواز می‌کرده است. هواپیمای ایکس اف ۸۴ اچ تلاشی برای استفاده همزمان از فناوری ملخ و دانش موتورهای جت بوده است.

سایت airspacemag
امیر توکلی کاشی