۱۱ فوریه سال ۶۶۰ قبل از میلاد ـ تاسیس امپراتوری افسانه ای ژاپن

۲۶۷۲ سال پیش در روز ۱۱ فوریه سال ۶۶۰ قبل از میلاد ژاپن ، امپراتوری آفتاب تابان توسط جیمو تنو ، یکی از اعقاب آماتراسو اومیکامی ، الهه خورشید تاسیس شد. دستکم این روایتی است که در …

۲۶۷۲ سال پیش در روز ۱۱ فوریه سال ۶۶۰ قبل از میلاد ژاپن ، امپراتوری آفتاب تابان توسط جیمو تنو ، یکی از اعقاب آماتراسو اومیکامی ، الهه خورشید تاسیس شد. دستکم این روایتی است که در دو کتاب مقدس قرن هفتم میلادی ، کوجیکی و مکمل آن نیهونجی آمده است.
در این کتاب ها روایت شده که چگونه در آسمان و زمین نسل های الهه ها جانشین یکدیگر شدند تا اینکه ایزاناگی و ایزانامی ظهور کرده و از پیوند آنها مجمع الجزایر ژاپن و ارواح مقدس ساکن آن متولد شدند.
ایزانامی هنگام زایمان درگذشت و آماتراسو اومیکامی اندکی بعد از چشم راست پدرش ایزاناگی متولد شد.
با تولد آماتراسو اومیکامی ، الهه خورشید تداوم نسل الهه ها تا تولد جیمو تنو، انسانی با ماهیت مقدس و نخستین امپراتور ژاپن ادامه یافت.
از آن زمان تا پایان جنگ جهانی دوم امپراتوران ژاپن دارای ماهیتی آسمانی و مقدس براساس مذهب شینتوئیسم بودند.
به این ترتیب ، درروز۱۱ فوریه سال ۶۶۰ قبل از میلاد ژاپن ، امپراتوری آفتاب تابان توسط جیمو تنو ، یکی از اعقاب آماتراسو اومیکامی ، الهه خورشید تاسیس شد. این یک روایت افسانه ای است که ریشه در مذهب شینتوئیسم دارد.
در پایان جنگ جهانی دوم و شکست ژاپن ، امپراتورشووا ، با نام انسانی هیرو هیتو رسما اعلام کرد که یک بازمانده الهه ها نبوده و دارای ماهیتی آسمانی نیست.
علی رغم اینکه پیوند میان حکومت ژاپن و مذهب شینتوئیسم رسما قطع شده روز ۱۱ فوریه جشن ملی ژاپن است و معابد شینتو هنوز در این کشور بسیار فعال هستند.


بهرام افتخاری