خواص هفتگانه کوکوسبزی

۱ این غذا در مقایسه با فست‌فودها که عامل چاقی و ابتلا به بیماری‌های قلبی‌– عروقی هستند، ارزش غذایی بالایی دارد و در مدت زمانی نسبتا کوتاه تهیه می‌شود. با توجه به اینکه در طول …

۱ این غذا در مقایسه با فست‌فودها که عامل چاقی و ابتلا به بیماری‌های قلبی‌– عروقی هستند، ارزش غذایی بالایی دارد و در مدت زمانی نسبتا کوتاه تهیه می‌شود. با توجه به اینکه در طول روز هر فرد باید ۳ تا ۵ واحد سبزی مصرف کند، خوردن غذاهایی مانند کوکوسبزی که متشکل از انواع سبزی‌هاست به خصوص برای کسانی که در هضم انواع خام آنها مشکل دارند، برای دریافت موادمغذی موجود در این گروه غذایی مناسب است.
۲ تره، جعفری، شوید و گشنیز از سبزی‌های برگ‌سبزی هستند که فیبر بالایی دارند و مصرفشان به خصوص برای افراد مبتلا به یبوست، بسیار مفید است.
۳ این سبزی‌ها، علاوه بر تامین فیبر، اسیدفولیک موردنیاز بدن را نیز تامین می‌کنند. اسیدفولیک موجود در این سبزی‌ها، از ابتلا به کم‌خونی «مگالوبلاستیک» که بعد از کم‌خونی فقرآهن، دومین کم‌خونی شایع تغذیه‌ای است، پیشگیری می‌کند.
۴ پروتئین سفیده تخم‌مرغ از پروتئین موجود در گوشت، حبوبات و... باارزش‌تر است. سفیده تخم‌مرغ، حاوی آلبومین و درواقع ترکیب آمینواسیدی دارد که در رشد کودکان و تقویت حافظه آنها بسیار موثر است.
۵ تنها منابع گیاهی تامین‌کننده اسیدهای چرب امگا ۳، روغن کانولا و مغز گردو هستند که در تهیه این غذا استفاده می‌شوند. نباید فراموش کرد که این اسیدهای چرب در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی و تکامل مغز کودکان نقش موثری دارند.
۶ زرشک رنگدانه‌هایی از خانواده «بیوفلانوییدها» دارد که ترکیب‌هایی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی هستند و در پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی – عروقی موثرند.
۷ برای حفظ مواد مغذی موجود در کوکوسبزی بهتر است آن را در دمای پایین و در مقدار کمی روغن که مخصوص سرخ‌کردن است، بپزید زیرا ویتامین‌های موجود در سبزی‌ها در حرارت بالا آسیب‌پذیرند. در کل، زمانی که غذایی را به شکل سرخ‌کرده تهیه می‌کنیم، دمای پخت می‌تواند تا حدود ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد بالا رود و وقتی غذا را به صورت آبپز یا در دمای ملایم‌تر می‌پزیم حداقل دما تا حدود ۹۰ درجه سانتی‌گراد است. افزایش دما می‌تواند باعث تخریب اسیدفولیک موجود شود. از سوی دیگر، اگرچه ویتامین C در برابر حرارت تا حدودی مقاوم است، اما وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد، اکسید می‌شود بنابراین هنگام تهیه این غذا در ظرف را حتما بگذارید تا ویتامین موجود در آن (تا حدودی) حفظ شود.

دکتر رضا غیاثوند
مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان