په‌له؛ ستاره ابدی

هر ورزشکاری فقط چند سال بر نوک قله پولسازی جلوس می‌کند و عمر اقتصادی برخی از بزرگ‌ترین ستاره‌های ورزشی هم کوتاه بوده، اما این رایزنی‌ها در مورد په‌له صدق نمی‌کند. این برزیلی …

هر ورزشکاری فقط چند سال بر نوک قله پولسازی جلوس می‌کند و عمر اقتصادی برخی از بزرگ‌ترین ستاره‌های ورزشی هم کوتاه بوده، اما این رایزنی‌ها در مورد په‌له صدق نمی‌کند. این برزیلی ۷۲ ساله به‌رغم گذشت ۳۴ سال از زمان بازنشستگی‌اش، قوه کسب درآمدش دائما رو به تزاید داشته و همیشه با صاحبان کالاها و شرکت‌های تبلیغاتی بهترین روابط را داشته و نتیجه همین امر است که وی را به پردوام‌ترین مرد اقتصادی عرصه ورزش و به فردی کم‌‌نظیر تبدیل کرده است.
در حالی که دیه‌گو مارادونای آرژانتینی اصلی‌ترین رقیب او در راه تصاحب عنوان برترین فوتبالیست تاریخ در ۳۰ سال اخیر غرق در حاشیه‌های منفی و بخصوص غوغای اعتیاد به موادمخدر و تظاهر به ستیز با آن بوده و به سبب نداشتن حسن شهرت بسیاری از تجارت‌پیشه‌ها از همکاری اقتصادی با او ابا دارند، په‌له فقط در سایه یک قلم از ده‌ها قلم معاملات و قراردادهای تجاری ورزشی‌اش که با شرکت مسترکارد است، هر سال میلیون‌ها دلار درآمد دارد و او با کمپانی‌های دیگری مثل کوکاکولا، مک دونالد و سونی هم قراردادهایی طولانی‌مدت دارد. اعتبار په‌له که به مروارید سیاه مشهور بود و با تیم ملی برزیل فاتح ۳ دوره جام جهانی فوتبال در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۶۰ شد، به حدی می‌رسد که او به‌رغم نداشتن حتی یک شغل مشخص و عدم رویکرد به حرفه مربیگری یا مدیریت در باشگاه‌ها، مکفی‌ترین و بیشترین درآمد را در دهه‌ها و سال‌های اخیر داشته و در نهایت در رفاه زیسته و یک ثروتمند تمام‌عیار بوده است.
این در حالی است که مارادونا به‌رغم بیش از ۱۵ سال ایستادن بر قله فوتبال جهان هنوز هم محتاج کار و کسب درآمد است و هم‌اینک در ۵۱ سالگی مربی باشگاه از هر جهت متوسط الوصل در لیگی متوسط‌تر همچون امارات است.
آنچه په‌له را بر تمامی همگنانش برتری می‌بخشد و در زمینه پولسازی از سایر نامداران پیش می‌اندازد، سلامتی رفتار او، نداشتن آلودگی و اعتیاد و ایجاد تصویری سالم و صحیح از خود در اذهان همگان است و حتی مخالفان برزیل معترفند که په‌له یک نمونه و الگوی ورزشی برای همگان بوده است. په‌له که سلطان ابدی ورزش فوتبال شناخته می‌شود، با درخشش در ۱۷ سالگی در جام جهانی ۱۹۵۸ تبدیل به یک پدیده شد و در عمر ورزشی‌اش فقط در ۲ باشگاه سانتوز برزیل و کاسموس آمریکا توپ زد و سرانجام با بیش از ۱۲۰۰ گل زده در میدان‌های مختلف کفش‌ها را آویخت. آماری که حتی برای بزرگ‌ترین ستاره‌های امروز شامل کریس رونالدو هم به کلی دست‌نیافتنی نشان می‌دهد.

آسوشیتدپرس
مترجم: وصال روحانی