‌١٧ربیع الاول، سالروز طلوع آفتاب هدایت بشریت

۱۷ ربیع الاول عام‌الفیل درتاریخ به روایتی سالروز ولادت حضرت محمد(ص) آخرین فرستاده خداوند و خاتم انبیاء الهی برای هدایت بشریت به سوی سعادت در روی زمین است. زندگی حضرت محمد (ص) …

۱۷ ربیع الاول عام‌الفیل درتاریخ به روایتی سالروز ولادت حضرت محمد(ص) آخرین فرستاده خداوند و خاتم انبیاء الهی برای هدایت بشریت به سوی سعادت در روی زمین است.
زندگی حضرت محمد (ص) از صدر اسلام مورد توجه و اهتمام مسلمانان قرار داشته است اما در میان این روایت‌ها از زندگی پربار رسول خدا خطبه‌ای از امام حسین(ع) امام سوم شیعیان و نوه پیامبراکرم(ص) وارد شده که تعابیر بسیار زیبایی درباره شخصیت رسول خدا دارند.
آن حضرت در توصیف شخصیت رسول خدا و ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی جد بزرگوارشان چنین می‌فرمایند:
« از دایی خود، هند بن ابی هاله تمیمی ـ که توصیف گر بود ـ درباره آراستگی‌های پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله پرسش کردم و گفتم: سخن گفتن او را برای من توصیف کن. او گفت: پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، پیوسته غمگین بود و هماره در اندیشه، آسودگی نداشت و بدون نیاز، سخن نمی‏گفت.
سکوتش طولانی بود، از آغاز تا پایان سخن، دهانش را کاملاً باز نمی‏کرد و سخنانی فراگیر می‏فرمود، کلامش، فصل بود که در آن نه فزونی دیده می‏شد و نه کاستی.
نرم‌خو بود و از خشکی و جسارت برکنار، نعمت را هر چند ناچیز، بزرگ می‏داشت و چیزی از آن را نمی‏نکوهید، تغییر ذائقه دهندگان را نه می‏نکوهید و نه می‏ستود، دنیا و آن چه در آن است، او را به چشم نمی‏آورد. چون چیزی مانع حق می‏گشت، هیچ چیز یارای خشم او را نداشت تا آن که حق را یاری کند.او برای خود خشمگین نمی‏شد و برای خود چیرگی نمی‏خواست، هرگاه اشاره میکرد.
با تمام کَفَش اشاره می‏کرد و هرگاه شگفت زده می‏شد، دست خود را می‏گرداند و هرگاه سخن می‏گفت، دست خود را به یکدیگر می‏پیوست و شست دست چپش را به گودی کف دست راستش می‏زد و هرگاه خشمگین می‏شد، رویش را بر می‏گرداند و چهره‏اش را بر می‏تافت و هرگاه شاد می‏شد دیدگان خود را می‏هلید، بیشتر خنده او لبخند بود و هرگاه لبخند می‏زد دندانهایش چونان دانه‏های تگرگ خودنمایی می‏کرد».(۱)

منبع:
۱- سایت کتابخانه احادیث شیعه
http://www.hadithlib.com/hadithtxts/view/۷۰۰۷۲