پنجم فوریه سال ۷۸۹ میلادی ـ کشور مستقل مراکش تاسیس شد

۱۲۲۳ سال پیش در روز پنجم فوریه سال ۷۸۹ میلادی ادریس ، یک شاهزاده عرب که به دلیل دسیسه های دربار خلیفه عباسی از بغداد رانده شده بود ، از سوی اقوام آفریقای شمالی به عنوان پادشاه …

۱۲۲۳ سال پیش در روز پنجم فوریه سال ۷۸۹ میلادی ادریس ، یک شاهزاده عرب که به دلیل دسیسه های دربار خلیفه عباسی از بغداد رانده شده بود ، از سوی اقوام آفریقای شمالی به عنوان پادشاه برگزیده شد و با نام ادریس اول بر تخت سلطنت نشست.به این ترتیب کشور مراکش ( مغرب امروزی ) تاسیس شد.
مراکش دومین کشور مسلمان پس از آندلس محسوب می شد که به خلفای عباسی بغداد وابسته نبود.
ادریس که از توطئه های دربار خلیفه عباسی به تنگ آمده بود به منطقه کوهستانی اطلس در آفریقای شمالی مهاجرت می کند و از سوی اقوام این منطقه به عنوان پادشاه یا شریف برگزیده می شود.
ادریس پس از این که به تخت سلطنت نشست از دستورات خلیفه بغداد سرباز زده و سلطنت مستقلی را در پیش می گیرد.
پس از سه سال سلطنت ، ادریس اول توسط یک جاسوس هارون الرشید خلیفه عباسی به قتل می رسد.
اما از او همسر بارداری باقی می ماند که بعدها پسرش با نام ادریس دوم به تخت سلطنت نشسته و سلسله پادشاهان ادریسیه را تاسیس می کند.
ادریس دوم وحدت مراکش را تامین کرده و شهر فاس را به عنوان پایتخت خود برمی گزیند. این شهر مهد تمدن و فرهنگ مراکش محسوب می شود.
به این ترتیب در روز پنجم فوریه سال ۷۸۹ میلادی ادریس، شاهزاده عرب از سوی اقوام آفریقای شمالی به عنوان پادشاه برگزیده شد و با نام ادریس اول بر تخت سلطنت نشست.
او کشور مستقل مراکش را بدون وابستگی به خلفای عباسی بغداد تاسیس کرد.
از آن زمان تاکنون مراکش ( مغرب امروزی ) هرگز استقلال خود را به طور کامل از دست نداده و توانسته است تا عصر حاضر هویت ملی و فرهنگی خود را حفظ کند.

بهرام افتخاری