۲۰ دسامبر سال ۱۸۶۰ میلادی ـ جنگ های انفصال آمریکا آغاز شد

۱۵۱ سال پیش در روز ۲۰ دسامبر سال ۱۸۶۰ میلادی مجلس ویرجینیا به اتفاق آرا جدایی کارولینای جنوبی را از خاک ایالات متحده تصویب می کند، این سرآغاز جنگ های انفصال آمریکا بود. اندکی …

۱۵۱ سال پیش در روز ۲۰ دسامبر سال ۱۸۶۰ میلادی مجلس ویرجینیا به اتفاق آرا جدایی کارولینای جنوبی را از خاک ایالات متحده تصویب می کند، این سرآغاز جنگ های انفصال آمریکا بود.
اندکی بعد ده ایالت دیگر جنوب نیز از این اقدام پیروی کرده و جدایی خود از ایالات متحده را اعلام می کنند. از اوایل قرن نوزدهم میلادی ، در ایالات متحده اختلاف میان شمال صنعتی ، نوگرا و تاجر مسلک با جنوب کشاورزی ، سنت گرا و اشرافی بر سر مساله بردگی آغاز می شود.
جنوبی ها برای انجام کارهای توان فرسا در مزارع پنبه ، تنباکو و نیشکر روی بیگاری بردگان سیاهپوست حساب می کردند.
شمالی ها هم آزادی بردگان را بهانه قرار داده بودند و می خواستند تحت شعار فریبنده لغو بردگی از نیروی کار ارزان و فراوان بردگان سیاهپوست در کارخانه های شمال استفاده کنند.
در سال ۱۸۶۰ میلادی آبراهام لینکلن یک جمهوری خواه و معتقد سرسخت به لغو بردگی با کسب ۴۰ درصد آرا به دلیل شکافی که در حزب دموکرات ایجاد شده بود ، به مقام ریاست جمهوری آمریکا انتخاب می شود.
با به قدرت رسیدن آبراهام لینکلن کارولینای جنوبی بهانه لازم را برای انفصال می یابد و همراه ۱۰ ایالت دیگر کنفدراسیون جنوب را تشکیل می دهد.
لینکلن که می خواست وحدت کشور را حفظ کند در نقض اعتقادهای خود نسبت به لغو بردگی تردید نمی کند و به ایالات جنوبی پیشنهاد می دهد تا تحت شرایطی بردگی را حفظ کنند اما جنوبی ها پیشنهاد او را نمی پذیرند.
به این ترتیب ، در روز ۲۰ دسامبر سال ۱۸۶۰ میلادی در پی انتخاب آبراهام لینکلن به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده ، مجلس ویرجینیا به اتفاق آرا انفصال کارولینای جنوبی را از خاک ایالات متحده تصویب می کند. ده ایالت دیگر جنوب نیز از این تصمیم پیروی می کنند.
سرانجام جنگ های انفصال آمریکا لغو بردگی و ویرانی ایالت های جنوبی به دست شمالی ها بود.

بهرام افتخاری