۱۵ دسامبر سال ۱۹۱۷ میلادی ـ بلشویک‌ها از جنگ بزرگ کنار کشیدند

۹۴ سال پیش در روز ۱۵ دسامبر سال ۱۹۱۷ میلادی بلشویک ها که قدرت را در روسیه به دست گرفته بودند قرارداد ترک مخاصمه با امپراتوری های آلمان و اتریش را در منطقه برست لیتوفسک امضا کردند. از …

۹۴ سال پیش در روز ۱۵ دسامبر سال ۱۹۱۷ میلادی بلشویک ها که قدرت را در روسیه به دست گرفته بودند قرارداد ترک مخاصمه با امپراتوری های آلمان و اتریش را در منطقه برست لیتوفسک امضا کردند.
از فردای روز هشتمنوامبر سال ۱۹۱۷ میلادی که بلشویک ها قدرت را در شهر پتروگراد (سنت پترزبورگ) پایتخت روسیه تزاری به دست گرفتند ، لنین رهبر کمونیست های بلشویک به آلمان و اتریش پیشنهاد صلح داد تا بتواند به تحکیم قدرت خود در روسیه بپردازد.
لنین رهبر بلشویک ها می خواست پای خود را از جنگ بزرگ که ۳ سال پیش از این تاریخ در سال ۱۹۱۴ میلادی آغاز شده بود ، کنار بکشد.
او ابتدا به آلمان و اتریش پیشنهاد یک صلح بدون قید و شرط را داد اما پاسخی نشنید زیرا هنوز او به عنوان یک یاغی که قدرت را به دست گرفته و آینده اش نامشخص است ، شناخته می شد.
آلمان ها و اتریشی ها لنین را به رسمیت نمی شناختند و از آینده قدرت بلشویک ها اطمینان نداشتند ، بنا بر این پیشنهادهای لنین توجه نشان ندادند.
از سوی دیگر ، روس ها و حتی اعضای حزب او مایل به ادامه جنگ با امپراتوری های آلمان و اتریش بودند ، تا بتوانند سرزمین هایی که روسیه از آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ میلادی از دست داده بود را دوباره تصرف کنند.
بنابراین ، لنین به آلمان ها و اتریشی ها پیشنهاد ترک مخاصمه می دهد.او می خواست هر چه زودتر روسیه که انقلاب کمونیستی آن هنوز تحکیم نشده بود را از معرکه جنگ بیرون بکشد.
لنین که تصور می کرد سرانجام انقلاب پرولتاریا سراسر جهان سرمایه داری را درمی نوردد ، تصمیم گرفت به تمام تقاضاهای آلمانی ها پاسخ مثبت دهد.
مذاکرات صلح تا روز سوم مارس سال ۱۹۱۸ میلادی به طول می انجامد و جنگ میان روسیه و امپراتوری های آلمان و اتریش خاتمه می پذیرد.
آلمان ها سرزمین هایی که می خواستند را تصرف می کنند. فنلاند ، اوکراین ، کشورهای بالت و بسیاری دیگر از سرزمین های امپراتوری تزاری سابق روسیه از موقعیت استفاده کرده و با اعلام استقلال از روسیه جدا می شوند.
به این ترتیب ، در روز ۱۵ دسامبر سال ۱۹۱۷ میلادی بلشویک ها که قدرت را در روسیه به دست گرفته بودند در منطقه برست لیتوفسک قرارداد ترک مخاصمه با امپراتوری های آلمان و اتریش را امضا کردند که به نام قرارداد برست لیتوفسک شهرت یافت.
مذاکرات تا سوم مارس ۱۹۱۸ در برست لیتوفسک ادامه داشت و سرانجام در این روز پیمان صلح میان روسیه کمونیستی با امپراتوری های آلمان و اتریش امضا شد.
لنین برای تحکیم پایه های قدرت خود در روسیه به تمام خواسته های امپراتوری آلمان تن در داد تا بتواند از جنگ بزرگ خارج شود.
سرزمین های زیادی از روسیه جدا می شوند. با پایان جنگ جهانی اول و پس از تحکیم موقعیت کمونیست ها ، آنها بخشی از این سرزمین ها را دوباره تصرف می کنند.
اما اشغال سایر این سرزمین ها توسط استالین و در جنگ جهانی دوم صورت گرفت.

بهرام افتخاری