آشنایی با بزرگ ترین شبکه ارتباط و توزیع کالا در جهان

وال مارت، این هیولای مارکتینگ، فروش و سرمایه گذاری کار خود را با یک فروشگاه اگرچه بزرگ، اما محقر در آرکانزاس در دوم جولای ۱۹۶۲ آغاز کرد. «وال مارت» یکی از بزرگ ترین شبکه های فروشگاهی …

وال مارت، این هیولای مارکتینگ، فروش و سرمایه گذاری کار خود را با یک فروشگاه اگرچه بزرگ، اما محقر در آرکانزاس در دوم جولای ۱۹۶۲ آغاز کرد.
«وال مارت» یکی از بزرگ ترین شبکه های فروشگاهی جهان را دارد، در فروشگاه های بزرگ وال مارت (Wal Mart) تقریبا هر چیزی هست. وال مارت، یکی از سودآورترین شرکت های دنیا است که در سال ۲۰۱۰ نه یک شرکت تولیدکننده تکنولوژی یا شرکت نفتی بود و نه یک شرکت صنعتی بلکه شرکتی بود که صرفا محصولات دیگران می فروخت.
در دهه ۶۰ میلادی، زمانی که هنوز هر نوع تولید جدیدی با استقبال مشتریان تشنه نوآوری رو به رو بود، سم والتون (Sam Walton) راهی متفاوت را پیش گرفت، راهی که پس از نیم قرن، شرکت وال مارت را تبدیل به کابوس خرده فروشان کرد!
وال مارت، این هیولای مارکتینگ، فروش و سرمایه گذاری کار خود را با یک فروشگاه اگرچه بزرگ، اما محقر در آرکانزاس در دوم جولای ۱۹۶۲ آغاز کرد. زمانی که وال مارت توانست ۲۴ فروشگاه طی مدت ۵ سال در آرکانزاس تاسیس کند و به رقم ۱۲ میلیون دلار فروش برسد، دست یافتن به این موفقیت بزرگ چیز کوچکی نبود، در صورتی که امروزه این اعداد طی یک ساعت برای وال مارت محقق می شود. عددی که امروزه هزار برابر کوچک تر از حقوق ماهانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر پرسنل وال مارت است.
در سال ۱۹۶۹ زمانی که هنوز خرده فروشان فرانسوی به فکر توزیع بودند، وال مارت ۱۰۰ قدم از همگان جلو بود و به عنوان یک شرکت سهامی عام به لیست سهام های رو به رشد بورس نیویورک پیوست. شرکتی که در آغاز هزاره سوم بزرگ ترین شبکه فروشگاهی خرده فروشی دنیا را دارا بود.
این سرمایه با جمع کردن یک دهم نسبت های سود خود به وجود آمد. وال مارت هرگز مدعی عرضه یک کالای خاص یا با بهترین کیفیت نبوده اگرچه همیشه کالاهای وال مارت مشتریان را راضی نگه می داشت، اما این فروشگاه شعار خود را بر محور پرداخت آسان برای مشتریان قرار داد. چندین شرکت تولیدکننده بزرگ محصولات خود را تنها در وال مارت عرضه می کنند.
همچنین این فروشگاه برای اولین بار، فروش اقساطی کالا با استفاده از کارت اعتباری را خارج از بانک های صادرکننده کارت اعتباری ایجاد کرد. مدیرال وال مارت سیستمی طراحی کردند که کارت اعتباری به عنوان تضمین اقساط محسوب شود و مشتری اقساط کالا را به فروشگاه پرداخت کند.
از آنجا که بازپرداخت وجه پرداخت شده توسط کارت اعتباری شامل کارمزد می شود، دارندگان کارت اعتباری استقبالی غیرقابل باور از این سیستم پرداخت کردند. همین نوآوری ها باعث شده وال مارت صد و نود و هشتمین شعبه خود را در سال ۱۹۸۷ باز کند و به فروش ۱۵ میلیارد دلاری برسد. این رقم فروش، وال مارت را وادار کرد همان سال با هزینه ۲۴ میلیون دلار اولین سیستم خرده فروشی یک پارچه دنیا را بر پایه ارتباط ماهواره ای راه اندازی کند. در کنار این سیستم زیرمجموعه ای هم برای ارتباط صوتی و تصویری برای جلسات داخلی شرکت راه اندازی شد، آنچه تاکنون بزرگ ترین شبکه ویدئوکنفرانس خصوصی جهان بر پایه ارتباط ماهواره ای است.
در سال ۱۹۸۸ سم والتون از کارهای اجرایی وال مارت کناره گرفت. سم والتون از همان دوران ۲۶ سالگی که از ارتش خارج شده بود، در کسب و کار فروشگاه داری بود. اگرچه اولین فروشگاه او قابل قیاس با وال مارت نبود، اما او در همان سال ها هم فروشگاه داری را متفاوت با دیگران می دید.
سم والتون تجربیات خود را در فروشگاه بن فرانکلین (Ben Franklin Stores) و آنچه از برادران باتلر (Butler Brothers) آموخته بود را با ایده ها و قدرت اجرایی خود آمیخت و زمانی که سمت خود را در وال مارت به دیوید گلس (David Glass) تحویل داد، مدیریت شرکتی با چندین میلیارد دلار سرمایه و بیش از هزار فروشگاه و بزرگ ترین شبکه ارتباط و توزیع کالا در جهان را به وی سپرد.