خروپف زنان را بیچاره می کند!

زنان سالمندی که هنگام خواب از لحاظ تنفسی مشکل دارند، با احتمال بیشتری به بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر دچار می‌شوند. محققان متوجه شدند مشکلات تنفسی باعث کاهش اکسیژن دریافتی …

زنان سالمندی که هنگام خواب از لحاظ تنفسی مشکل دارند، با احتمال بیشتری به بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر دچار می‌شوند. محققان متوجه شدند مشکلات تنفسی باعث کاهش اکسیژن دریافتی در مغز می‌شود و به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری‌های مغزی را تا ۵۰‌درصد افزایش می‌دهد. اگرچه این مطالعات فقط روی زنان انجام شده اما محققان معتقدند، همین عامل در میان مردان هم وجود دارد.
یکی از معمول‌ترین مشکلات، وقفه‌های تنفسی هنگام خواب است که حین آن برای مدت کوتاهی تنفس فرد به‌طور کامل قطع می‌شود. تقریبا ۶۰ درصد از افراد سالمند با این مشکل روبه‌رو هستند که می‌تواند بیشترین تاثیر منفی را روی سلامت جامعه داشته باشد. در افراد مبتلا به تنگی نفس، عملکرد عضلاتی که در مسیر تنفسی قرار دارند دچار مشکل می‌شود. به این ترتیب نفس کشیدن حداقل برای مدت ۱۰ ثانیه متوقف می‌شود تا این‌که مغز متوجه شرایط شده و به این عضلات دستور می‌دهد منقبض شده و مسیر تنفسی را باز کنند. در افراد مبتلا به تنگی نفس، عملکرد عضلاتی که در مسیر تنفسی قرار دارند دچار مشکل می‌شود. به این ترتیب نفس کشیدن حداقل برای مدت ۱۰ ثانیه متوقف می‌شود تا این‌که مغز متوجه شرایط شده و به این عضلات دستور می‌دهد منقبض شده و مسیر تنفسی را باز کنند.

معمولا در افرادی که خروپف می‌کنند، وقفه‌های تنفسی بسیار شایع است. دانشمندان معتقدند مشکلات تنفسی یکی از مهم‌ترین عوامل به‌وجود آورنده بیماری‌های مغزی و حتی مرگ و میر در اثر عوامل مختلف در بین سالمندان هستند. با وجود آن‌که روش‌های درمانی موثری برای این مشکل وجود دارد اما متاسفانه بسیاری از بیماران توجهی به برطرف کردن آن ندارند و سال‌ها با زجر و عذاب می‌خوابند.