لیبی انقلابی و ترس غرب از آینده

با کشته شدن سرهنگ قذافی و پایان یافتن عمر دیکتاتوری وی غرب به شدت از آینده لیبی انقلابی هراسناک شده است. بر اساس نتایج یک نظرسنجی که رادیو ارتش رژیم صهیونیستی آن را انجام داده …

با کشته شدن سرهنگ قذافی و پایان یافتن عمر دیکتاتوری وی غرب به شدت از آینده لیبی انقلابی هراسناک شده است. بر اساس نتایج یک نظرسنجی که رادیو ارتش رژیم صهیونیستی آن را انجام داده است، ۶۱ درصد از صهیونیست‌ها پیش‌بینی می‌کنند که لیبی به ایران دیگری تبدیل شود که بنا به تعبیر صهیونیست‌ها قدرت آن در اختیار اسلامگرایان افراطی قرار می‌گیرد، این اسرائیلی‌ها اعتقاد دارند که لیبی می‌تواند به قدرت نظامی قوی در منطقه تبدیل شود، این در حالی است که تنها ۳۵ درصد بروز این اتفاق را بعید می‌دانند.بر اساس این گزارش بیشتر صهیونیست‌ها از افزایش قدرت لیبی در دوره بعد از قذافی نگران هستند و معتقدند که جریان اسلامگرا در دولت آینده این کشور جایگاه مهمی را خواهد داشت.شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعتقاد دارند که لیبی این پتانسیل و امکانات را دارد که به قدرت پیشرو در منطقه تبدیل شود.
البته آمار و شواهد نیز بیانگر آن است که لیبی پس از قذافی لیبی دیگری خواهد بود . در همین خصوص مقام‌های شورای ملی انتقالی لیبی طی مراسمی در شهر بنغازی، آزادی کامل این کشور را از نظام دیکتاتوری قذافی رسما اعلام کردند. سرانجام پس از کشته شدن دیکتاتور مخلوع لیبی توسط نیروهای انقلابی این کشور، مقام‌های شورای ملی انتقالی لیبی در بنغازی به شکل رسمی آزادی کامل لیبی را اعلام کردند. در این مراسم هزاران تن از مردم لیبی در حالی که بسیاری از آنها پرچم این کشور را در دست داشتند، در شهر بنغازی گردهم آمدند. در همین حال اکثر شهرهای لیبی پس از ماه‌ها درگیری و جنگ شاهد جو آرامی است و مردمی که به دلیل ناامنی خانه‌های خود را ترک کرده بودند، به شهر و دیار خود بازگشته‌اند.
در همین حال رئیس شورای ملی انتقالی لیبی در مراسم اعلام آزادسازی این کشور تاکید کرد که شریعت اسلامی پایه و اساس تدوین قانون اساسی جدید خواهد بود.به گزارش خبرگزاری رویترز، مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی در این مراسم که در میدان "الکیش" شهر بنغازی و با حضور فرماندهان نظامی و سیاسی این شورا و هزاران تن از مردم این کشور برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما یک کشور اسلامی است. ما شریعت اسلام را به عنوان پایه و اساس قانونگذاری انتخاب کرده‌ایم و هر قانونی که مغایر با اصول شریعت اسلامی باشد، رد خواهد شد.
این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی لیبی آغاز شد، با رژه نمادین نیروهای ارتش، امنیت ملی و گردان‌های انقلابیون ادامه یافت. سپس مسئولان شورای انتقالی ضمن اعلام خبر آزادسازی کامل خاک لیبی بر دو مسئله آغاز مرحله بازسازی این کشور و پیوستن گردان‌های انقلابیون به نیروهای امنیتی و ارتش تاکید کردن البته در این میان کشورهای غربی نیز دست روی دست نخواهند گذاشت و مطمئنا در پی مصادره انقلاب مردمی لیبی خواهند بود .ضمن آنکه تاکنون نیز استفاده ابزاری خویش را داشته اند.
کارشناسان معتقدند غربی ها در دو فاز رسانه‌ای و دیپلماتیک، برنامه‌هایی را در نظر گرفته اند که کدهایی نیز در این زمینه موجود است. گزاره ساده این است که مجموع شواهد نشان می دهد که غربی ها می خواهند با سوء استفاده ماجرای لیبی، اتفاق‌های استراتژیکی را در عرصه سیاست خارجه و داخلی خود رقم بزنند.در فاز رسانه ای، ابتدا غربی ها پیروزی بر قذافی و مهم‌تر از آن مدل اتفاق افتاده در لیبی را تبلیغ و مورد استفاده قرار خواهند داد. در فاز رسانه ای قرار است سقوط سرهنگ قذافی بخشی از هژمونی غرب را بازسازی کرده و این موضوع را به افکار عمومی القا کند که گزینه نظامی غرب در منطقه کارایی داشته و در آینده هم می تواند مشکلات منطقه را حل کند و چه بسا ضروری باشد.
همچنانکه اوباما نیز گفته است مرگ معمر قذافی حاکم لیبی نشانه تجدید رهبری آمریکا در جهان است.در عین حال، برخی از مسئولین غربی از هم اکنون از جسد مرده قذافی برای ابزار انتخاباتی استفاده می کنند. چنانکه محبوبیت سارکوزی که بسیار کاهش یافته بود، با قتل قذافی مقداری بهبود یافته است. فاز رسانه ای غربی ها از سوی دیگر از آنجا اهمیت دارد که غربی ها در قبال تحولات اخیر در سوریه و همچنین سناریوی خوشمزه آمریکا برای متهم کردن ایران به ترور سفیر عربستان همواره ادعا کرده اند که گزینه نظامی در قبال این دو کشور در محاسبات‌شان پررنگ است.

هادی فلاح