آثار دوران هخامنشی در گور دخمه‌های صحنه

کوه «شوق علی» در منطقه‌ای بکر و زیبا به نام دربند صحنه در استان کرمانشاه، گور دخمه‌هایی در دل خود دارد که از رسوم و فن مردگان ایرانیان باستان پرده بر می‌دارد. گور دخمه‌های دربند، …

کوه «شوق علی» در منطقه‌ای بکر و زیبا به نام دربند صحنه در استان کرمانشاه، گور دخمه‌هایی در دل خود دارد که از رسوم و فن مردگان ایرانیان باستان پرده بر می‌دارد.
گور دخمه‌های دربند، در ارتفاعی بیش از ۵۰ متر از سطح رودخانه روان در سراب صحنه در بدنه کوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه حجاری شده‌اند. این گور دخمه‌ها که در میان اهالی صحنه به «قبرکیکاوس»، «فرهاد تراش» و «گور شیرین و فرهاد» معروف هستند، در واقع گورهایی رازآلود از زمان هخامنشی هستند که قصه‌های فراوانی از آن دوران در سینه دارند.
حجاران هخامنشی، محلی به طول ۵/۱۴ متر و ارتفاع ۱۱ متر را تراشیده‌اند و در آن دخمه بزرگی را ساخته‌اند که درگاهی رو به جنوب دارد. این هنرمندان خوش ذوق در جلوی گور دخمه فضای ایوان مانندی ایجاد کرده‌اند تا به صفحه‌ای در صخره منتهی شود؛ در دو طرف فضای این ایوان ۲ ستون سنگی وجود داشته که متأسفانه تنها پایه و بخشی از ساقه آن بر جای مانده است که شیارهایی شبیه به پایه ستون‌های معروف دوره هخامنشی دارد.
پس از ایوان، گور دخمه بزرگ ورودی دهنه به چشم می‌خورد که تاقی در حدود ۹ متر است؛ در این محل در هر یک از اضلاع شرقی و غربی، سکویی مشاهده می‌شود که در آن مقبره‌ای حفر شده است.
در میان دو سکو، مدخل مستطیل شکلی وجود دارد که به اتاق زیرین مرتبط می‌شود. در داخل این اتاق نیز قبری داخل سنگ تراشیده شده که سکویی در کنار خود دارد.
حجاران هخامنشی در دیوار شمالی این اتاق، دو تاقچه کوچک برای قراردادن نذورات و هدایا تعبیه کرده‌اند. بسیاری از گردشگرانی که به دربند صحنه می‌آیند، آنچنان مجذوب طبیعت فوق‌العاده و آب و هوای مطبوع و کم نظیر این منطقه می‌شوند که جنبه تاریخی آن را فراموش می‌کنند و از دیدن گور دخمه‌های دربند که از میان درختان سر به فلک کشیده این تفریحگاه قابل مشاهده‌اند، غافل می‌مانند.
دربند صحنه در قسمت شمالی شهر صحنه که با طنازی وصف ناپذیری لذت سفر به تاریخ را از کف مهمانانش ربوده است، از خوش آب و هواترین نقاط استان کرمانشاه و حتی کشور محسوب می‌شود که با وجود جذابیت‌های طبیعی همچون آبشارهای زیبا و خروشان و داشتن امکانات رفاهی و اقامتی، مسافران و بازدیدکنندگان بی‌شماری را پذیراست و خاطرات خوب و فراموش نشدنی در دل و جان آنها به یادگار می‌گذارد.
در این منطقه، دره‌ای بسیار زیبا با انواع درخت‌های وحشی و باغ میوه وجود دارد که در تاریخ باستان ایران احتمالا زیستگاه و تفرجگاه بسیاری از شاهان دوره‌های مختلف بوده است.
در سرچشمه‌های اصلی این دره در زمان‌های نه چندان دور، آبشار کوچک دیگری وجود داشته که در حال حاضر به نام آبشار خُشکه معروف است.
پایین‌تر از این آبشار خشک‌شده سرچشمه‌های آب دربند به نام چهارچشمه (چوار کینی) وجود دارد که قسمت شمالی دربند است و خود به تنهایی از مکان‌های زیبا و دیدنی دربند است.
نیمی از همین آب برای استفاده مردم شهر که در قسمت شمالی شهر صحنه اسکان دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب‌های چهارچشمه بعد از طی ۵۰۰ متر به بلندی پشت آبشار اصلی رسیده و در آنجا آبشاری بسیار زیبا و دیدنی را به وجود آورده، سپس در مسیر خود، بسیاری از درختان خودرو ازقبیل گردو و انجیر، گلابی و سُماق و سنجد را آبیاری کرده و مناظری بسیار زیبا و دلنشین را به وجود آورده است که در حال حاضر با امکاناتی که در آن به وجود آورده‌اند، در فصل گرما پذیرای مهمان از استان‌های مختلف کشور است.

بنفشه رضایی
جام‌جم کرمانشاه