قدیمی ترین محبوب مضر

نحوه عرضه و بازاریابی این محصول، حاوی درس های ارزشمندی است که می تواند به کار بازاریابان و تجار ما بیاید. کوکاکولا از سال ها و دهه ها و حتی سده های قبل، استراتژی های تبلیغی و بازاریابی …

نحوه عرضه و بازاریابی این محصول، حاوی درس های ارزشمندی است که می تواند به کار بازاریابان و تجار ما بیاید. کوکاکولا از سال ها و دهه ها و حتی سده های قبل، استراتژی های تبلیغی و بازاریابی مختلفی را دنبال کرده است که اکثرشان موفق بوده است و آن سری هم که شکست خورده است درنهایت امر به سود این برند تمام شده است. مثل عرضه نیوکرک در اواخر دهه ۱۹۸۰ که اعتراض ها به آن نشان از اهمیت نشان تجاری کوکاکولا در ذهن مشتریانش داشت.
در عین حال نمی توان از نحوه بازاریابی و برندسازی کوکاکولا حرف زد و به رقابتش با پپسی اشاره ای نکرد. رقابتی که گاه به مرز توهین و افترا می کشد و کار، بیخ پیدا می کند. اما واقعاً در پسِ این رقابت بی رحمانه چه وجود دارد؟ ما مشتریانی داریم که رقابت کوکا و پپسی، برایشان مثل رقابت تیم های باشگاهی محبوب شان مهم شده است و پیگیر دائم رقابتها و متلک های این دو برند به هم هستند. اولین نتیجه این پیگیری افزایش فروش است و تضمین تعداد قابل توجهی مشتری برای یک کالا.
در واقع می شود این طور گفت که خود کوکا و پپسی می خواهند بر آتش این رقابت بدمند و از تضعیف زیاد هم خوششان نمی آید و می دانند اگر یکی از آنها بیش از حد تضعیف شود، کار آن یکی هم ساخته است و باید به بازای نه چندان قابل رشد تکیه کند. امسال صد و بیست و پنجمین سال عرضه کوکاکولاست. به بهانه این عدد خواستیم تاریخ یکی از بهترین بازاریابی های تاریخ را بررسی کنیم که در ادامه می خوانید.

● دارویی که محبوب ترین نوشیدنی دنیا شد
پمبرتون مخترع اصلی کولا با شربتی که در داروخانه جاکوبز آتلانتا به قیمت ۵ سنت در هر لیوان فروخته می شد، به هیچ سود سرشاری دست نیافت. او که بدهی های فراوانی داشت، فرمول نوشیدنی خود را در سال ۱۸۹۱ به آسا کندلر بازرگان توانا و زبردست فروخت که قدرت محصول او را درک کرده و آن را به اختراعی بزرگ در صنعت تبدیل ساخت که در عرض چهار سال در سراسر ایالات متحده گسترش یافت. در سال ۱۹۱۶ کوکاکولا با شیشه و بسته بندی معروف و مخصوص «کونتور» به رنگ سبز نه تنها خود را به عنوان یک برند غیرالکلی سرشناس معرفی کرد بلکه به لطف اندی وارهول به یک سمبل هنری هم در آن زمان تبدیل شد. در سال ۱۹۲۱ کندلر شرکت کوکاکولا را به قیمت ۲۵ میلیون دلار به یک گروه سرمایه گذاری به سرپرستی بانکدار معروف آتلانتا، ارنست وودروف فروخت.

● موقعیت امروزی
کوکاکولا یک شرکت همگانی است که ۶۴ درصد سهام آن در دست سرمایه گذاران قانونی است و ۶/۸ درصد آن در دست شرکت سرمایه گذاری بر کشایر وارن بافت است. این شرکت در سال ۲۰۱۰ میلادی با رشد ۵ درصدی با فروشی معادل ۱/۳۵ میلیارد دلار و سود مفید ۸/۱۱ میلیارد روبه رو بود. سال گذشته این شرکت میان سهامداران خود مبلغ ۲/۷ میلیارد دلار را به عنوان سهم سود آنها تقسیم کرد.

منبع: مجله خلاقیت