یادی از جوانی فرخ‌نژاد

نمی‌شود سینما را انکار کرد، حتی اگر ۱۰‌سال یک اثر را نادیده بگیری، باز هم از جایی سر‌در‌می‌آورد. اتفاق بدی که پس از توقیف‌هایی از این دست برای فیلمساز می‌افتد، این است که در …

نمی‌شود سینما را انکار کرد، حتی اگر ۱۰‌سال یک اثر را نادیده بگیری، باز هم از جایی سر‌در‌می‌آورد. اتفاق بدی که پس از توقیف‌هایی از این دست برای فیلمساز می‌افتد، این است که در ذهن مخاطب سوءتفاهم ایجاد می‌کند و بیننده با یک‌سری شایعات و ذهنیات منفی به دیدن فیلم می‌رود و شاید هم نرود که این به جریان فیلمسازی برای آن فیلمساز لطمه می‌زند و این همان بلایی بود که قرار شد بر سر «سفر سرخ» هم بیاید و البته حتی با گذشت ۱۰‌سال هم نمی‌شود به این نتیجه رسید.
اگرچه حدودا ۱۰سالی از ساخت این فیلم می‌گذرد، اما به سبب بکر بودن داستان فیلم که تصویری رئالیستی از مبارزه تن‌به‌تن تعدادی رزمنده ایرانی با نیروهای عراقی را به نمایش می‌گذارد، فیلم به راحتی و در همان یک‌ربع ابتدایی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.
عمده مشکل سینمای دفاع مقدس این است که سینماگرانی در رابطه با آن تصمیم‌گیری می‌کنند که اطلاع کافی نسبت به آن ندارند، همچنین داستان جنگ و دفاع مقدس از تابو‌هایی است که اظهارنظر در رابطه با آن بسیار سخت است و این همان نقطه قوت سفر سرخ است، این فیلم با شناخت کامل از جنگ ساخته شده است.
فیلم سفر سرخ مشکلی برای اکران در زمان ساخت نداشت، اما با تصمیم‌گیری سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده آن که صدا‌و‌سیما بود، نزدیک به ۱۰‌سال اکران نشد و باعث شد مسیر فیلمسازی فرخ‌نژاد هم عوض شود. در جایی فرخ‌نژاد گفت: در این ۱۰‌سالی که از ساخت فیلم گذشت، ۱۰ شایعه در ارتباط با آن ساختند که هیچ کدام درست نیست. شاید اگر روند درستی برای ساخت یک فیلم پیش برود، با توجه به گفته فرخ‌نژاد این شایعات که به سینما آسیب می‌زند هم از بین برود... .

افشین هاشمی