پیشرفت ‌تدوین و‌ بازیگری

امروز ۶۳ سال از مرگ دیوید گریفیث، نابغه بزرگ سینما می‌گذرد؛ مردی که خلاقیت را وارد سینما کرد و خود در ۲۳ جولای (اول مرداد) ۱۹۴۸ میلادی، در تنهایی و انزوا مرد. او با تیزهوشی و دقت …

امروز ۶۳ سال از مرگ دیوید گریفیث، نابغه بزرگ سینما می‌گذرد؛ مردی که خلاقیت را وارد سینما کرد و خود در ۲۳ جولای (اول مرداد) ۱۹۴۸ میلادی، در تنهایی و انزوا مرد. او با تیزهوشی و دقت ویژه‌اش توانست یک‌تنه تغییری بنیادی در سینما ایجاد کند و موجب شود تا این صنعت، یکشبه ره صد ساله را بپیماید.
او با اولین فیلمش یعنی «ماجراهای آقای دالی»، مسیری حرفه‌ای را در پیش‌ گرفت و‌‌ در فاصله سال‌های ۱۹۰۸ و ۱۹۱۳ بیش از ۴۰۰ فیلم کوتاه کارگردانی کرد که آخرین آنها «جودیت از بیت لحم» نام داشت.
پس از مدتی او یک استودیو راه انداخت و به تولید کارهای مستقل پرداخت و در این دوره «تولد یک ملت» اولین فیلم بلند آمریکایی را ساخت. این فیلم در ۱۲ حلقه و نزدیک ۳ ساعت، تا آن زمان طولانی‌ترین فیلم آمریکا و در عین حال پرهزینه‌ترین آن هم بود و به جنگ‌های داخلی آمریکا بین‌جنوبی‌ها و شمالی‌ها می‌پرداخت.
با این فیلم او موفق شد تعریف جدیدی از فیلم در آمریکا ارائه و استانداردهای جدیدی برای صنعت فیلمسازی تعریف کند. جدا از دستاوردهای فنی و هنری، درونمایه و موضوع این فیلم باعث اعتراض گروه‌های ضد نژادپرستی شد و گریفیث را وادار کرد که فیلم تعصب را بسازد.
همان‌طور که از اسم فیلم برمی‌آید موضوع اصلی آن تعصب است که گریفیث آن را در ۴ دوره تاریخی بررسی و در ماجرای سقوط بابل، رنج‌های وارده بر عیسی مسیح، قتل عام پروتستان‌های فرانسه و نیز یک داستان امروزی دنبال کند.
با ‌ این که فیلم‌های بعدی او شهرت این دو فیلم را تکرار نکردند، اما او در «شکوفه‌های پژمرده»، «یتیم‌های‌توفان» و «خیابان آرزو» نیز توانست برخی از دستاوردهای خود را ادامه دهد؛ دستاوردهایی که باعث تحول صنعت سینما شد. دغدغه اصلی گریفیث در سینما، تدوین و بازیگری بود.
نوآوری‌های او در عرصه تدوین شامل تجزیه فیلم به نما، تغییر فاصله دید و زاویه دید و‌... است.
هریک از این تکنیک‌ها که امروز در سینما کاملا بدیهی به نظر می‌رسد و جزو ابزار ضروری تهیه فیلم است، توسط گریفیث به سینما راه یافت.‌آخرین فیلم گریفیث با نام «تلاش» در ۱۹۳۱ ساخته و به عنوان بدترین اثرش شناخته شد. از آن پس او به حاشیه هالیوود رانده شد و کنج عزلت گزید و سرانجام در ۲۳‌جولای ۱۹۴۸ به‌دلیل خونریزی مغزی در انزوا درگذشت.

آرزو پناهی