صدایی دلنشین و جاودان

خیلی از خصوصیات برجسته‌ای که اکثر ما ادعا یا سعی داریم داشته باشیم، در محمد نوری یکجا وجود داشت. ابتدا باید گفت: هیچ‌گاه برای پول آواز نخواند، هرچند که نیاز داشت ولی هنرش را …

خیلی از خصوصیات برجسته‌ای که اکثر ما ادعا یا سعی داریم داشته باشیم، در محمد نوری یکجا وجود داشت. ابتدا باید گفت: هیچ‌گاه برای پول آواز نخواند، هرچند که نیاز داشت ولی هنرش را هرگز به پول نفروخت. برای همسرش احترام فراوان قایل بود و تا آخرین لحظه همیشه همراه و یار یکدیگر بودند. جا دارد که از همسر گرامی استاد قدردانی و تشکر شود. با اینکه ایشان فرزندی نداشتند ولی احساس پاک و پدرانه در مورد شاگردان ایشان به وضوح مشهود بود و شاگردان استاد، گواه این مطلب هستند.صداقت، شرافت، اخلاق، ادب، نزاکت، مناعت طبع، قدرشناسی و قدردانی در کار و زندگی استاد همیشه مثال‌زدنی بود.
کسانی که با ایشان کار و زندگی می‌کردند، به خوبی به این مساله واقف هستند. استاد غالبا برنامه‌های رادیویی را گوش می‌کردند، یکی از نکاتی که ایشان را آزار می‌داد، غلط‌خوانی کلمات در بعضی برنامه‌ها بود برای مثال: کلمه «ایران» را اگر کسی «ایرون» تلفظ می‌کرد، استاد معترض می‌شدند و خطاب ایشان این بود؛ بگویید: «ایران» نه «ایرون.» استاد به فرهنگ و ادبیات، آداب و رسوم و موسیقی تسلط و اشراف داشت و به هموطنان و سرزمینش عشق می‌ورزید. صدایی ویژه از لحاظ جنس، حجم و طنین داشت که از الطاف خداوندی و منحصر به خودش بود. احساسی پاک، لطیف و بی‌ریا داشت، در آوازخواندن با دقت، درک کامل و با استفاده از همه اینها اثری را اجرا می‌کرد و همین امر باعث شده بود که کارهایش همیشگی، دلنشین و جاودان باشد.
هنرجویان را مثل فرزندان خود دوست می‌داشت. همه آنها را زیرنظر داشت و اگر لازم بود به جاهای مختلف معرفی می‌کرد، به همه آنها توجه ویژه داشت، شاگردان استاد هم به غیر از آموزش آواز درس اخلاق، زندگی و انسانیت را هم کسب می‌کردند. شبی که استاد در مراسم صدای ماندگار حضور داشت، حال خوشی نداشت ولی روی صحنه رفت و مثل همیشه آنچنان با قدرت و ابهت خواند که همه را متحیر کرد و با وجود کسالت، فردای آن با یکدیگر به دیدن بابک بیات که در بیمارستان بستری بود، رفتیم. استاد محمد نوری در مقابل همه متواضع بود، مرزی برای سن و سال قایل نبود. همگان را محترم می‌شمارد. اگرچه ایشان روی صحنه همیشه با هیمنه، عظمت، شکوه و قدرت حاضر می‌شد، ولی در زندگی شخصی بسیار ساده‌زیست، رئوف و مهربان و متواضع بود. شخصیت تحسین‌برانگیز، دوست‌داشتنی و موجه ایشان حتی تا آخرین لحظات حیات همراهشان بود.

فرهنگ جولایی