فیلم‌سازی باید تداوم داشته باشد

«ناصر تقوایی»، کارگردان سینمای ایران و خالق آثاری همچون «کاغذ بی‌خط»، «ناخدا خورشید» و... امروز، هفتادساله می‌شود. «تقوایی» خود درباره تولدش چنین نوشته: «در تابستان سال۱۳۲۰خورشیدی، …

«ناصر تقوایی»، کارگردان سینمای ایران و خالق آثاری همچون «کاغذ بی‌خط»، «ناخدا خورشید» و... امروز، هفتادساله می‌شود.
«تقوایی» خود درباره تولدش چنین نوشته: «در تابستان سال۱۳۲۰خورشیدی، در گرمای جنگ جهانگیر دوم، در قلب جنگلی از نخل‌های ستبر سبز، در یک روستای عرب‌نشین زاده شدم. در کودکی یک سیاح حرفه‌ای بودم و همراه پدر به دوردست‌ترین بندرهای دریای جنوب سفر کردم و هر کلاس ابتدایی را در شهری و دهکوره‌ای خواندم و هفت سال بعد که به زادگاه خودم برگشتم در عالم خیال یک سندباد نوجوان بودم. در مدرسه به ادبیات علاقه داشتم، اما ریاضی خواندم. در جوانی داستان کوتاه می‌نوشتم و فریفته‌ شیوه‌های نو بودم، اما باز نمی‌دانم چه شد که از سینما سر درآوردم. در این مسیر به آدم‌های دانا برخوردم و صحنه‌های جالب، ولی زندگی خودم هیچ صحنه‌ جالبی ندارد. تنها شانس من در زندگی شاید این بوده که با یک تولد ناخواسته ۶۰ سال تمام مثل یک آدم زیادی در کنار یک ملت کهنسال زندگی کرده‌ام. ۱۲ داستان کوتاه، ۱۳ فیلم گزارشی و مستند، ۳ فیلم کوتاه داستانی، ۶ فیلم بلند سینمایی و یک مجموعه‌ شانزده ساعته تلویزیونی در کارنامه من دیده می‌شود. به اضافه‌ یک مجموعه‌ عکس و اسلاید از طبیعت و زندگی و فرهنگ این مرز پرگهر، در هزار و یک نما.
اما با اینهمه از دور تنبل جلوه می‌کنم، چراکه در این ده ساله، به دلایلی که نگفتنش بهتر است، کارهای تازه مرا نه کسی خوانده و نه کسی دیده....» «تقوایی» که در فیلمسازی علاوه بر ساخت فیلم کوتاه، فیلم‌های بلندی چون «آرامش در حضور دیگران»، «صادق کرده»، «ناخدا خورشید»، «ای ایران»، «کاغذ بی‌خط» را ساخته، در سال‌های اخیر بعد از متوقف شدن دو فیلم «زنگی و رومی» و «چای تلخ» مستند کوتاه «تمرین آخر» را درباره تعزیه ساخت. سال ۱۳۸۳؛ شورای ارزشیابی هنرمندان در وزارت ارشاد، مدرک درجه یک هنری کشور (معادل دکترا) را به «ناصر تقوایی»، اعطاء کرد و در جشن سیزدهم خانه سینما، تندیس‌ شایستگی جشن‌ سینمای ایران بخاطر یک عمر دستاورد هنری به او اهدا شد و در جشن چهاردهم انجمن فیلم کوتاه از نیز «تقوایی» تقدیر شد.
«ناصر تقوایی» در آن مراسم که شهریور ماه سال گذشته برگزار شد، به علاقه کم خود به سینمای بلند اشاره کرد و گفت: «خیلی به فیلم‌های بلند علاقه ندارم و مگر فیلم‌هایی که کنجکاوی‌ام را تحریک می‌کنند فیلم دیگری را نمی‌بینیم و فکر هم نمی‌کنم چیزی از دست داده باشم با این وجود همواره سعی می‌کنم با فیلم‌های کوتاه در ارتباط باشم و برعکس فیلم‌های بلند هرگاه در این زمینه فرصتی برای حضور در هیات‌های داوری یا انتخاب وجود داشته باشد حتما پیش قدم می‌شوم.» او در ادامه به عدم اکران فیلم‌ها «عباس کیارستمی» در ایران پرداخت و عنوان کرد: «چه من که سال‌هاست کار نمی‌کنم و چه بقیه بچه‌ها و از جمله عباس کیارستمی که پرکار هم هستند و خوب هم کار می‌کنند اما فیلم خیلی‌هایمان دیده نمی‌شود و اگر بخواهیم آثار کیارستمی را ببینیم یا باید در کشورهای اروپایی سینما برویم یا به نوعی کپی‌های آن را از کشورهای دیگر پیدا کنیم. این مشکلات تنها مختص فیلم‌های ما نمی‌شود و بسیاری از فیلمسازان جوان هم درگیر این مشکلات هستند.
من به خوبی می‌دانم که کار فیلمسازی باید تداوم داشته باشد و اگر در آن وقفه ایجاد شود مشکلات مختلفی پیش می‌آید. زمانی‌که فیلمسازی چند سال نتواند فیلم بسازد سعی می‌کند همه‌ حرف‌های خود را دریک ساخته بگوید و همین موضوع باعث صدمه خوردن به آن فیلم می‌شود.» به نوشته ایسنا؛ «تقوایی» همچنین در آن مراسم اظهار امیدواری کرد: «فیلم‌های کوتاه در معرض دید عموم مردم قرار گیرند تا شاید این فیلم‌ها با سینمای بدنه رقابتی ایجاد کنند و کمی معیارهای سینمای عوض شود.»