حضرت امام علی بن الحسین (ع) در روز پانزدهم جمادی الاولی سال سی و شش هجری (یا پنجم شعبان سی و هشت هجری) از مادر گرامیاش حضرت شهربانو در مدینه طیبه متولد گردید. نام مبارکش علی از …
حضرت امام علی بن الحسین (ع) در روز پانزدهم جمادی الاولی سال سی و شش هجری (یا پنجم شعبان سی و هشت هجری) از مادر گرامیاش حضرت شهربانو در مدینه طیبه متولد گردید. نام مبارکش علی از علو همت و از نام جدش اتخاذ شده و او از نام پروردگار مشتق گردید. زین العابدین و زین الصالحین، وارث علم النبیین، المجتهد الزکی، الامین، الزاهد العابد، العدل، البکاء و السجاد از القاب اوست. کنیهاش ابوالحسن، الخاص، ابومحمد، ابوالقاسم، ابیبکر و ابا المساکین است.
امام سجاد (ع) در واقعه عاشورا حضور داشت ولی مقدر چنین بود که زنده بماند و در دوران خفقان شدید بنی امیه رهبری معنوی شیعیان را به عهده بگیرد و از قیام کربلا با گسترش و توضیح هدف های آن بهره برداری صحیح کند و افکار عمومی را بیدار سازد و دودمان بنی امیه را به مردم بشناساند. حضرت امام سجاد (ع) در بحبوحه پیروزی ظاهری ستمگران، یعنی در حال اسارت در مسجد شام با حضور یزید تبلیغات رسوا کننده و افشاگرانه خود را شروع کرد و طی خطبه ای فصیح و بلیغ چنان ضربتی بر دستگاه حکومت طاغوت زمان وارد آورد و آنچنان مردم تحت تاثیر بیانات جذاب و آتشین حضرت قرار گرفتند که از همان ساعت تخت یزید به لرزیدن در آمد تا اینکه سرانجام خلافت بنی امیه سرنگون گردید.
اثر مشهور حضرت دعاهای ایشان است که به صحیفه سجادیه معروف است و دنیایی از معارف دینی و اخلاقی و اجتماعی است و بالاخره حضرت در تاریخ بیست و پنجم محرم الحرام سال نود و پنج به دست ولید بن عبادالملک مسموم وشربت شهادت نوشید و در مدینه (بقیع) مدفون گردید.
▪ دوران های زندگانی حضرت:
زندگانی حضرت امام زین العابدین به دو قسمت می شود: یک قسمت در زمان پدر تا شهادت و واقعه عاشورا، قسمت دیگر از عاشورا تا آخر عمر. در ۲۳ سال اول با کمال آرامش و عزت و سرور و نشاط مفاخر علمی و شرفی خود را بروز می داد، در ۳۵ سال دوم همواره در آغوش حزن و الم و گریه و همیشه شاهد آن خاطرات مولمه بود که بر پدر و برادرانش و عمو زادگان و یاران و اصحاب پدرش گذشت.
نشر احکام اسلام پس از حضرت امیرالمومنین (ع) رو به ضعف گذاشت و بنی امیه خط سیر مسلمین را عوض کردند و علیه بنی هاشم و اهل بیت که رهبر و علم دانشگاه اسلام بودند قیام و تبلیغ میکردند، دوره حضرت امام حسن(ع) سختترین فعالیت علیه شیعه و اهل بیت و موالی و ایرانیان شد و بیست سال ادامه داشت تا معاویه مرد و حضرت امام حسین(ع) قیام کرد. این قیام خونین موجب شد که مردم ظالم را از مظلوم تشخیص دهند و حق را از باطل ممتاز گردانید. امام زین العابدین نیز ۳۵ سال علل این قیام را تشریح کرد و افکاری که در دوران بیست ساله معاویه منحرف شده بود برگردانید و در خط سیر از کربلا تا مدینه منزل به منزل و قدم به قدم در سایه عزاداری و لباس مظلومیت علل قیام پدر را بر مردم عربستان تشریح کرد و تمام اهالی حجاز و عراق در این مدت و در خلال جنگ های
قبیلهای از حقایق امر آگاه شدند و کوچکترین اثر قیام این شد که سیادت و روحانیت را برای حضرت علی بن الحسین زین العابدین تثبیت کرد و مسلمین متفقاً به این مقام برای او و خاندانش اعتراف و تصدیق و توجه کردند.
▪ صورت و سیرت امام:
حضرت سجاد (ع) دارای شمایلی نیکو و از دو خون عربی و آریایی به وجود آمده در صورت شبیه به جدش امیر المومنین (ع) و خلقاً و منطقاً مانند جدش پیغمبر و پدرش شاه ولایت و عمویش حسن و پدرش حسین بود. در عبادت عبد واثقی اهل زمین در آن عصر بود و به اتفاق ارباب سیر و تواریخ شبها و روزها هزارها رکعت نماز می خواند.
▪ اخلاق:
امام زین العابدین (ع) شبیه ترین مرد به امیر المومنین (ع) جدش بود و در عبادت مانند جدش هر شب هفتاد تکبیر می گفت و هر شب یک ختم قرآن تلاوت می فرمود.
▪ مناقب حضرت سجاد (ع):
امام زین العابدین دارای محاسن ذات و مکارم صفات و وفور دانش و بزرگواری و کثرت طاعت و مقام تقوی و پرهیزکاری و اشاعه جود و سخاوت افاضه لطف و مرحمت بوده، انوار سروری و امامت و آثار دین پروری و کرامت از جبینش ساطع و از چهره مبینش لامع بود، سنن نبوت از حرکاتش ظاهر می شد و سیره رسالت از کردار و گفتارش آشکار میگشت. چون وضو می گرفت رنگ رخسارش می پرید، از او پرسیدند چرا چنین می شوی فرمود: می دانید می خواهم مقابل چه کسی بایستم. در حسن اخلاق و مماشات با خلق خدا بی نظیر و متواضع بود، فصاحت و بلاغت حسینی از الفاظ و کلماتش هویدا میگردید.
سرور گلزار دین امام علی باطنش پر زفیض یزلی قره العین مرتضی و بتول ذات او مظهر صفات رسول از مناقب آن حضرت برگرداندن حجرالاسود از غرامه و نصب آن به کعبه و تکلم این حجر و شهادت بر امامت او بود.
منابع:
مجموعه زندگانی چهارده معصوم(ع)، عمادالدین حسین اصفهانی، قم: نشر طلوع، ۱۳۸۰
چهار وادی سلوک، محمد کاظم بصیری
ابرقویی، قم: دفتر نشر الهادی، ۱۳۷۹
حلیه المتقین، علامه محمد باقر مجلسی، تهران: انتشارات باقرالعلوم، ۱۳۷۷
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است