بررسی تاثیر خصوصی سازی بر افزایش کارائی منابع اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان

سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان بعنوان یکی از بنادر اصلی کالاهای عمومی در منطقه شمال مطرح میباشد و جابجائی انواع کالا در آن ، همواره باعث رشد روزافزون آن بوده است. زیر …

سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان بعنوان یکی از بنادر اصلی کالاهای عمومی در منطقه شمال مطرح میباشد و جابجائی انواع کالا در آن ، همواره باعث رشد روزافزون آن بوده است. زیر ساختهای کنونی و آینده بندر ،بیشتر به کالاهای عمومی اختصاص داده شده و بدین دلیل است که پایانه های کالای عمومی باید در اندیشه استفاده کاملاً بهینه از ظرفیتهای مختص خود باشند.
ادامه روند شیوه های تخلیه و بارگیری و باربری منتج به افزایش بهره وری نمی شود و به منظور پیشرفت ،لازم است ساختار و تجهیزات این پایانه ها نیز تغییر یابد. بهترین و ایده آل ترین حالت ، تقسیم بندی فعالیتهای امور بندری به پایانه های کاملاً اختصاصی همراه با بهره گیری از ساختار مدیریت تخصصی می باشد.مدیریت تخصصی در پایانه های اختصاصی معمولاً توسط بخش خصوصی به اجرا در می آید ،زیرا این شرکتهای خصوصی هستند که به لحاظ حساب درآمد و هزینه ها و سود دارای حساسیت بسیار بیشتری نسبت یه سایر بنگاهها می باشند.
مقاله حاضر با بررسی تاثیر خصوصی سازی و تحلیل سایر جنبه های مرتبط بر این فرایند سعی در ارزیابی عملکرد سازمان بنادر و دریا نوردی نیز بعنوان یک ارگان مهم حاکمیتی که از چندی پیش در خصوص واگذاری امور تصدی گری ،برنامه های گسترده ای را به اجرا گذاشته ،پرداخته شده است.

دکتر حمید رضا علیپور،(دکترای اقتصاد توسعه و برنامه ریزی-عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت)
کامیار صیاد حقیقی، (دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی دانشگاه آزاد رشت)