قهوه تلخ؛ دستپخت تازه مهران مدیری

سرانجام ماجراهای مربوط به سازندگان مجموعه " قهوه تلخ" به پایان رسید و این سریال از شبکه نمایش خانگی سردر آورد. مهران مدیری این مجموعه را از سال گذشته با هدف پخش از شبکه سوم سیما …

سرانجام ماجراهای مربوط به سازندگان مجموعه " قهوه تلخ" به پایان رسید و این سریال از شبکه نمایش خانگی سردر آورد. مهران مدیری این مجموعه را از سال گذشته با هدف پخش از شبکه سوم سیما مقابل دوربین برد، اما اتفاق هایی باعث گردید که این تفاهم حاصل نشود و اثر تازه او به شبکه خانگی راه پیدا کرد. در اینکه چرا این توافق حاصل نشد گمانه زنی‌های بسیاری صورت گرفت که در حوصله این مقال نمی‌گنجد.
بااین همه پس از تماشای چند قسمت این مجموعه می‌توان متوجه تفاوت‌هایی در کارهای تلویزیونی این کارگردان با اثر جدید شد. ضمنا بسته بندی این مجموعه بسیار شیک تر از دیگر مجموعه‌هایی است که در بازار نمایش خانگی عرضه می‌گردد. ضمن آنکه گستره توزیع آن از پایتخت تا دورترین نقاط کشوررا با امکانات تبلیغاتی متعدد ( بیلبورد، تبلیغ مطبوعاتی ، تبلیغ اتوبوسی ومترویی و...) فرا گرفته است. و اما به نظر می‌رسد که کارگردانی این چند قسمت علی‌رغم همه انتظارات، موفقیتی نداشته است ( با توجه به عدم حضور مهران مدیری به عنوان بازیگر در این قسمت‌ها) . موفق‌ترین کار این هنرمند خلاق را اگر کارگردانی و بازی در مجموعه " پاورچین" بدانیم، در آنجا هم قسمت های نخست مجموعه ،خسته کننده و ملال آور بود.
در ۳ قسمتی که سریال با محوریت شخصیت سیامک انصاری به عنوان یک محقق تاریخی پیش رفت آنچه بیش از همه خود را به رخ می‌کشید فقدان ایده‌های جذاب برای جذب مخاطب بود.
میزان شوخی‌های به کار رفته در این مجموعه تا اینجای قصه اندک بوده و خط سیر اصلی داستان فاقد تعلیق‌های پرکشش برای نگه داشتن مخاطب است.
مهران مدیری فیلمساز یا بهتراست بگوییم سری دوز باهوشی است و خیلی خوب می‌داند که چگونه می‌توان اثری را به ذائقه عمومی نزدیک کرد تا مورد توجه آنها قرار گیرد. جالب آنکه مجموعه‌های تلویزیونی " پاورچین" و حتی " شب‌های برره" پس از چند قسمت مخاطب خود را یافته وجذاب شدند اما مجموعه خانگی" قهوه تلخ" تفاوتهای بسیاری با مجموعه‌های قبلی این کارگردان دارد؛ در سالهای گذشته و نمایش آثار مدیری از تلویزیون، اودر کوران کارش، با مشاهده واکنش‌های بینندگان تلویزیونی، سمت وسوی مجموعه‌اش را تغییر می‌داد وبه سلیقه مخاطب نزدیک می‌شد در حالی که در این مجموعه شرایط برقراری ارتباط دو طرفه با مخاطب فراهم نیست . او طبق معمول دراین مجموعه هم روی تیتراژ اثر آوازی محلی و فولکلوریک را خوانندگی کرده و مانند تجربیات چند ساله‌اش از گروهی ثابت از همکاران خود بهره گرفته است.
استقبال مردم از لوح‌های فشرده قهوه تلخ نشان دهنده این نکته است که مردم آثار مدیری را با علاقه و اشتیاق دنبال می‌کنند و او که تاکنون خود ستاره اصلی همه سریال‌ها و آیتم‌های طنزش بوده این بار هم با ورود خود می‌تواند سریالش را از یکنواختی درآورد. ناگفته نماند که در قهوه تلخ نحوه شکل‌گیری قصه وگره‌های اصلی داستان کاملا مشابه سریال شبهای برره است. در آنجا هم سیامک انصاری نقش یک فرد تحصیلکرده و شهری را داشت که به خاطر تبعید به جایی می‌رود وناگهان خود را در محاصره مردمانی عجیب وغریب مشاهده می‌کند. در مجموعه جدید نیز این به اصطلاح محقق تاریخ با نوشیدن یک فنجان قهوه ، از موقعیت امروزی‌اش خارج و به چند قرن گذشته و زمان از بین رفتن سلسله زندیه و روی کار آمدن قاجار، پرتاب می‌شود ودر آنجا خود را در محاصره کاخ نشینانی می‌بیند که هریک مجیز شاه را می‌گویند و....
عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا وسیما در بیست و یکمین همایش ائمه جمعه سراسر کشور درباره سریال قهوه تلخ به کارگردانی مهران مدیری گفته است: این سریال را ما نساخته‌ایم و مجوزش را از وزارت ارشاد گرفته و مورد تائید ما نیست.
بر اساس اخبار اواخر سال گذشته و اوایل امسال قرار بود سریالی به کارگردانی مهران مدیری به عنوان یکی از سریال‌های نوروزی از تلویزیون پخش شود و این اتفاق نیفتاد. . درباره سریالی که قرار بود مدیری بسازد مقامات مختلف تلویزیونی حرف زدند . یکی گفت: مجموعه مهران مدیری با مضمون اصلاح الگوی مصرف ساخته می‌شود ودیگری می‌گفت سریال مدیری ۵۰ یا ۹۰ قسمت دارد و شب‌های پاییز پخش می‌شود و این روزها که مجموعه قهوه تلخ با فروش میلیاردی به قسمت ۱۵ و ۱۶ و... رسیده فقط می‌توان آرزو کرد که او در این یکه تازی، ارزش‌ها را فدای پول نکند. حرف آخر اینکه مهران مدیری هنوز می‌تواند قدرت وتوانایی اش را با نیازهای روز جامعه ما تطبیق دهد. او که تا حدود زیادی گاف‌ها و پیچیدگی‌های خرده فرهنگ‌های این سرزمین را می‌شناسد و به خوبی می‌تواند روی آنها دست گذاشته و لحظات و دقایق شیرینی را خلق نماید، باید توجه داشته باشد که به بهانه طنز خرده فرهنگ های گرانسنگ این کشور را خدشه دار نسازد.

محمد عمرانی