فردیناند کارل پیِچ ـ پدر بوگاتی ویرون

فردیناند کارل پیِچ (متولد ۱۷ نوامبر ۱۹۳۷) یکی از خودروسازان و مدیر این صنعت خودروسازی است. این مهندس اتریشی نوه فردیناند پورشه است. پیژ برنده جایزه تاثیرگذارترین مدیر قرن …

فردیناند کارل پیِچ (متولد ۱۷ نوامبر ۱۹۳۷) یکی از خودروسازان و مدیر این صنعت خودروسازی است.
این مهندس اتریشی نوه فردیناند پورشه است. پیژ برنده جایزه تاثیرگذارترین مدیر قرن در سال۱۹۹۹ شده بود. فردیناند کارل در شهر وین اتریش در سال ۱۹۳۷ در خانواده‌ای صنعتی به دنیا آمد و از همان کودکی تحت تأثیر پدر بزرگ و پدرش وارد حوزه خودرو شد. دوران تحصیلش را در سویس گذراند و در سال ۱۹۶۲ از دانشکده‌ ای.تی.اچ زوریخ فارغ‌التحصیل شد. او در این داشگاه مهندسی مکانیک خواند. در دوران تحصیلات عالی جذب مسابقات فرمول یک شد و پایان‌نامه کارشناسی ارشدش را دربارۀ بهبود موتور خودروهای فرمول‌وان نوشت.
همزمان با تحصیلش او موتور ۸ سیلندر برای پورشه طراحی کرد. میان سال‌های ۶۳ تا ۷۱ او در شهر اشتوتگارت آلمان ساکن شد و برای نمایندگی پورشه در این شهر کار کرد. طی این سالها او مسئول بهبود کیفی پورشه ۹۰۶ و مدل‌های بعد از آن بود تا آنکه در نهایت پورشه ۹۱۷ را تولید کرد. در سال ۱۹۷۲ او به آئودی ‌‌رفت. از سال ۱۹۷۵ او به عنوان مدیر بخش مهندسی تکنولوژی کارش را شروع کرد. در این مرکز او مسئول پروژه‌های خودروهای کانسپتی چون آئودی ۸۰ و آئودی ۱۰۰ بود. در سال ۱۹۷۷ او برای مسابقات رالی بین‌المللی آئودی کوآترو چهارچرخ متحرک را طراحی کرد. موتوری که در مدل کوآترو به کار گرفته شده یک موتور توربو شارژ خطی ۵ سیلندر بود. پیچ برای خودش یک شرکت مهندسی کوچک داشت که آن را در فاصله زمانی میان ترک پورشه تا پیوستن به آئودی تأسیس کرده بود. او در این شرکت موتور دیزلی خطی ۵ سیلندر را برای مرسدس بنز طراحی کرده بود. بعد از پیوستن به آئودی او دوباره به سراغ خودروهای کانسپت رفت. خریداران آئودی خواهان اتومبیل‌هایی بالای ۴ سیلندر بودند. در آن زمان آئودی اتومبیل‌های سواری با موتور خطی و دیفرانسیل جلو تولید می‌کرد. ساخت موتورهای شش سیلندر به خاطر هزینه‌های بالایش متداول و رایج نبود. در سال ۱۹۹۳ پیچ به فولکس واگن پیوست و در آنجا رئیس هیأت مدیره و جایگزین دکتر کارل هان شد. او در سال ۲۰۰۲ از مدیریت فولکس واگن بازنشسته شد اما همچنان به عنوان ناظر هیأت مدیره در فولکس واگن باقی ماند. در سال ۲۰۰۰ او رئیس اسکانیا اِی.بی شد. به مدت دو سال برای اسکانیا کار کرد تا آنکه در سال ۲۰۰۲ برکنار شد.
در زمان ریاستش در فولکس واگن پیچ در کنترل بازار فروش بسیار موفق بود. او فولکس واگن و پیش از آن آئودی را به صدر اتومبیل‌های پرفروش رسانده بود. پیچ همچنین برای برندهای لامبورگینی و بوگاتی موفقیت‌هایی کسب کرد. به جز خودروهای آلمانی او بر روی اتومبیل‌های انگلیسی مانند بنتلی کار کرده و این برند را خریداری کرده بود. یکی از اهداف او تلاش برای فروش فولکس واگن در آمریکای شمالی بود. او بیتل جدید فولکس واگن را در سال ۱۹۹۸ در آمریکا معرفی کرد. از جمله تأثیرات وی در صنعت خودرو تغییراتی است که او در وضعیت خودروهای رالی به وجود آورد.

برای مثال جای راننده اتومبیلرانی را از چپ به راست انتقال داد که به او امکان موفقیت بیشتری در چرخش‌های موافق عقربه‌های ساعت را می‌داد. بعد از آنکه اتومبیل‌های کوچک ۲۰۰۰ هزار سی‌سی مسابقه‌ای را ساخت (این اتومبیل‌ها بعدها در رده اتومبیل‌های سواری قرار گرفتند.) شرکت پورشه با سرمایه‌گذاری سنگینی ۲۵ اتومبیل پورشه ۹۱۷ با موتور ۵ هزار سی‌سی را ساخت. پیچ همیشه به بهترین‌ها فکر می‌کرد همانند پدربزرگش که موتور ۱۶ سیلندر آئوتو یونیون رالی را در دهه ۳۰ ساخته بود، او نیز سری ۱۶ سیلندر را ساخت.

پیچ شانس تکمیل موتور توربوشارژ ۱۲ سیلندر را کنار زد تا به جای آن سه دهه بعد، بوگاتی ویرون را با موتور دبلیو ۱۶ سیلندر با ۹۸۷ اسب بخار و ۴۰۷ کیلومتر سرعت را تهیه کند. پیچ همچنین مسوول ساخت اتاق لوکس فولکس واگن که جزو اتومبیل های لوکس آلمان است، بود. البته این اتومبیل فروش خوبی نداشت. در حال حاضر او به عنوان مشاور در فولکس‌واگن مشغول به کار است.

نویسنده : فرناز خطیبی