زونا؛ بیماری فرصت طلب

زونا بیماری دردناک و تضعیف کننده است که توسط ویروس آبله به نام هرپس زوستر (herpes zoster) ایجاد می شود. به گزارش مایو کلینیک، پس از این که فرد به بیماری آبله مرغان مبتلا می شود، ویروس برای …

زونا بیماری دردناک و تضعیف کننده است که توسط ویروس آبله به نام هرپس زوستر (herpes zoster) ایجاد می شود. به گزارش مایو کلینیک، پس از این که فرد به بیماری آبله مرغان مبتلا می شود، ویروس برای سال ها بین عصب های حسی پوست پنهان می شود و با ضعیف شدن سیستم دفاعی بر اثر سن، بیماری و استرس دوباره فعالیت خود را شروع می کند.در این بیماری تاول های دردناکی در صورت و یا بدن ظاهر می شود. اغلب تاول ها در سینه، شکم، پشت و یا صورت ظاهر می شود. گاهی نیز در گردن، دست، پا و قسمت تحتانی کمر نیز مشاهده می شود. تاول ها بسیار دردناک و همراه با خارش است. پس از گذشت یک یا دو هفته، تاول ها بهبود پیدا می کند. زونا بیماری مسری نمی باشد اما قرار گرفتن کودکان در معرض دانه ها می تواند باعث بیماری آبله مرغان شود. زنان باردار، بزرگسالانی که بیماری آبله مرغان نگرفته اند و افرادی که سیستم دفاعی ضعیف دارند به هیچ عنوان نباید به طور مستقیم با بیمار مبتلا به زونا در تماس باشند.
● علایم:
▪ تب خفیف، احساس کسالت، احساس سرما و به هم ریختگی معده.
▪ احساس ناراحتی یک طرف بدن
▪ درد که اغلب در قفسه سینه حس می شود و پس از گذشت چند روز به احساس خارش، سوزش، درد و دانه های قرمز تبدیل می شود.
▪ احساس سوزش عمیق و درد
● علل:
▪ التهاب عصبی که دقیقا زیر پوست قرار می گیرد.
● درمان:
تا به حال هیچ درمانی برای پیش گیری از زونا به دست نیامده است. اگرچه زمان بیماری را می توان کوتاه کرد اما ویروس باید روند خود را طی کند. درمان های به کار رفته و به موقع می تواند باعث کاهش اثر زخم زونا شود.
● درمان های خانگی:
پوست را تمیز و خشک نگه دارید و در معرض هوای آزاد بدون هیچ نوع پوشش قرار دهید. دانه ها را هرگز نباید بترکانید. اگر به هنگام خواب با مشکل مواجه می شوید، با باندهای مخصوص زخم ها را بپوشانید. ۲ عدد آسپرین را با ۲ قاشق غذاخوری الکل طبی (مخصوص ماساژ) مخلوط کنید و روزی ۳ بار روی زخم بمالید. پس از خشک شدن تاول ها، نصف لیوان سرکه سیب را با ۲ لیوان آب مخلوط کنید و با پارچه آغشته به این محلول روی آن ها بمالید. ژل آلوئه ورا، عسل طبیعی، آب تازه تره را روزی چند بار روی زخم بمالید. به مدت ۲۰ دقیقه در وان حاوی آب ولرم و کمی آرد ذرت قرار بگیرید، تا خواب آرام تری داشته باشید. برای دردهای باقی مانده پس از بهبود یافتن تاول ها، مخلوطی از ۲ قاشق غذاخوری لوسیون دست و یک آسپرین خرد شده را روی زخم بمالید. این درمان در صورتی که در همان اول شیوع بیماری انجام گیرد، طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت به از بین رفتن ویروس کمک می کند. از خوردن مواد غذایی حاوی اسید آمینه آرژنین مانند شکلات، تخمه، میوه مغزدار و... خودداری کنید.