والدین داوطلبان کنکور بخوانند

به اعتقاد کارشناسان اجتماعی، نقش خانواده ها در بازتوانی داوطلبین کنکور- چه آنهایی که به نظر خودشان آزمون سراسری را با موفقت گذرانده اند و چه آنهایی که تصور می کنند در پاسخگویی …

به اعتقاد کارشناسان اجتماعی، نقش خانواده ها در بازتوانی داوطلبین کنکور- چه آنهایی که به نظر خودشان آزمون سراسری را با موفقت گذرانده اند و چه آنهایی که تصور می کنند در پاسخگویی به سوالات آنچنان که باید و شاید مسلط عمل نکرده اند- بسیار موثر و سرنوشت ساز است و برخورد آنها تا حدود زیادی می تواند تعیین کننده میزان آرامش فرزندشان باشد.
در اکثر مواقع حساسیت بیش از حد والدین نسبت به قبولی فرزندان در کنکور باعث ایجاد استرس و اضطراب شدید در جوانان و درنهایت عدم قبولی آنان در کنکور می شود و متاسفانه اکثر والدین به این موضوع بی توجه هستند.
والدین باید بدانند کنایه زدن به جوانان تنها باعث بروز ناراحتی های روحی و روانی در ایشان خواهد شد و حاصل دیگری نخواهد داشت.حساسیت بیش از حد والدین در مورد قبولی فرزندانشان در کنکور می تواند عاملی برای ایجاد مشکلا ت روحی و روانی در جوانان باشد و آنان را نیز برای ادامه مسیر زندگی کاملا ناامید می کند. چه بسا سرخوردگی والدین و نگرانی فرزندان از سرخوردگی آنان، خود از علل بروز افسردگی در داوطلبان در روزهای پس از کنکور باشد. توجه به این موضوع خصوصا در رابطه با دانش آموزانی که همیشه نمرات خوبی در دوران تحصیل داشته اند، از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. بدون تردید خانواده ها باید فرزند را همان طور که هست بپذیرند و توانایی هایش را همانقدر که هست باور کنند نه کمتر و نه بیشتر و این مستلزم شناخت دقیق از فرزندان است. در طول دوران تحصیل مسلما این شناخت حاصل شده است.
والدین نباید فراموش کنند که در صورت غفلت از شرایط روحی فرزندان،ممکن است یک هزینه پنهان بابت مساله کنکور بپردازند که با معیارهای مادی نمی توان آن را سنجید و آن از بین رفتن "اعتماد به نفس" جوان است. متاسفانه این مسئله که می تواند بحران های اجتماعی گسترده بیافریند، ممکن است از دید خانواده پنهان بماند.هنر بزرگ خانواده ها در این روزها،تامین آرامش و ایجاد امنیت روحی فرزندان است.
بنا بر آمارهای رسمی در هر یک از آزمون های سراسری و دانشگاه آزاد سال ۸۹ بیش از یک میلیون تقاضانامه ثبت نام پرشده است و این به آن معنا است که چیزی حدود همین تعداد خانواده (شاید کمی کمتر) با موضوع روزهای بین کنکور مواجه هستند. مسلما خانواده ها برای رویارویی درست و منطقی با این روزها نیازمند لحاظ کردن شرایط خاص روحی و روانی جوانان هستند. چه بسا کنار گذاشتن برخی اختلافات درون خانوادگی بتواند بهترین کمک دراین روزها باشد.
در پایان پاسخگویی به این سوال برای هریک از والدین می تواند راهگشا باشد که آیا به عنوان پد ر یا ماد ر نقش سازند ه و موثری در تامین فضای مناسب برای بروز استعدادهای فرزندم داشته ام؟ چه قد ر به فرزند م امید واری و د لگرمی را هد یه د اد ه ام؟ و چه تصویر ذهنی د ر بستر فکری او ایجاد کرده ام؟

نویسنده : مهندس مهدی خالقی