۹۰ سال تلاش در عرصه خودروسازی

کارخانه عظیم BMW که امروزه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است، هر چند که در چند دهه اخیر به شهرت رسیده است، اما پیشینه‌ای ۹۰ ساله دارد. بنیان شرکت BMW برمی‌گردد به سال ۱۹۱۳ …

کارخانه عظیم BMW که امروزه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است، هر چند که در چند دهه اخیر به شهرت رسیده است، اما پیشینه‌ای ۹۰ ساله دارد.
بنیان شرکت BMW برمی‌گردد به سال ۱۹۱۳ زمانی که کارل فردریش راپ ‌مهندس مشهور یک شرکت هواپیمایی در آلمان، شرکت موتورسازی راپ موتورن ورک را تشکیل داد. شرکتی که به تولید موتور هواپیما در اطراف شهر مونیخ مشغول شد. کارل بزودی دریافت که هواپیماها با تکان‌های بیش از حد، دچار مشکل هستند و به همین دلیل به رفع نقص موتورهای هواپیما پرداخت و موتور Aro V۱۲ را ساخت و بزودی شرکت او مشهورتر و گسترده‌تر شد، اما در سال ۱۹۱۶، راپ به دلیل مشکلات مالی دست از ادامه کار کشید. در همان زمان فرانزژوزف پاپ و ماکس فریز دو استرالیایی‌تبار، شرکتی را تاسیس کردند و در مارچ همان سال، شرکت موتورسازی راپ با آن ادغام شد و رفته رفته به نام Bayersiche Motoren Werke یا همان ( BMW )‌ شهرت یافت و این‌گونه بود که BMW متولد شد.سال ۱۹۱۷ شرکت BMW اولین موتور هواپیمای خود را تولید کرد و اولین موتورسیکلت خود را به نام R۳۲ در سال ۱۹۲۳ تولید کرد.
سال ۱۹۲۸ شرکت BMW اولین خودروی خود به نام Dixi ۳/۱۵ PS را عرضه کرد، سال ۱۹۳۲ اولین خودروی واقعی این شرکت وارد بازار شد، خودروی AMA-۳/۲۰ PS که نمونه کامل شده خودروی Dixi بود. سال بعد یعنی ۱۹۳۳ شرکت BMW اولین خودروی ۶ سیلندر را نیز به بازار عرضه کرد و به همین ترتیب هر ساله شرکت BMW خودروهایی جدیدتر و بهتر را به بازار عرضه کرد به طوری که در سال ۱۹۳۸ خودروهای این شرکت جزو مشهورترین خودروهای جاده‌ای بودند.اما متاسفانه موفقیت‌های شرکت BMW دیری نپایید و با شروع جنگ جهانی دوم شرکت از ادامه فعالیتش بازماند و تنها موظف به تولید موتور هواپیماهای جنگی شد، اما پس از پایان جنگ، شرکت دوباره فعالیتش را از سر گرفت و با ساخت خودروی مدل ۵۰۷ پس از یک دوره رکود دوباره به روزهای اوج خود بازگشت و سال ۱۹۶۲ بود که با ساخت خودروهای مدل ۱۵۰۰ خود به انقلابی دیگر دست یافت. سال ۱۹۹۲ شرکت BMW برای اولین بار در اروپا از شرکت مرسدس پیشی گرفت و به این ترتیب یکی از غول‌های خودروسازی در جهان شد و امروزه یکی از بهترین تولیدکنندگان خودروی دنیا‌ست که محصولاتی با کیفیت و معروف را در جهان عرضه می‌کند.

History of BMW
مترجم: آزاده سیدمیرزایی جهقی