پوشاک سنتی کرمانشاه

شهرستان کرمانشاه منطقه‌ای کوهستانی است که بخشی از سلسله جبال زاگرس قسمت عمده آن را پوشانده است. به طور کلی عمده کوه‌های این شهرستان شامل کوه‌های پرآو و رشته‌کوه‌های سفید …

شهرستان کرمانشاه منطقه‌ای کوهستانی است که بخشی از سلسله جبال زاگرس قسمت عمده آن را پوشانده است. به طور کلی عمده کوه‌های این شهرستان شامل کوه‌های پرآو و رشته‌کوه‌های سفید می‌باشد.
رود قره‌سو که سرچشمه اصلی آن سراب روانسر واقع در ۵۰کیلومتری شمال غرب کرمانشاه می‌باشد و رودخانه‌های مرگ و رازآور از دیگر رودخانه‌های این شهرستان است. شهرستان کرمانشاه دارای چندین سراب زیباست که عمده‌ترین آنها سراب نیلوفر، سراب قنبر و تالاب هشیلان است.
● جاذبه‌های فرهنگ عامه کرمانشاه
مردم کرمانشاه به زبان کردی تکلم می‌کنند. گویش‌های متفاوت و مهمی از این زبان در نقاط مختلف آن رواج دارد. ازجمله گویش کلهری سنجابی، زنگنه، سورانی و زبان فارسی با لهجه کرمانشاهی که خاص این دیار است.
اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کرمانشاه را مسلمانان تشکیل می‌دهند. در میان پیروان اسلام بیشتر آنان شیعیان و درصدی نیز اهل سنت می‌باشند. مردان و زنان کرمانشاهی دارای پوشاک سنتی خاصی هستند. مردان کرمانشاهی اغلب پیراهن‌هایی به رنگ سفید که دکمه یقه آن به شانه چپ بسته می‌شود، می‌پوشیدند. شلوارهای بلند و گشاد که در ناحیه مچ پا تنگ بوده و گیوه در انواع آجیده، ملکی و زیرلاستیکی نیز از پاپوش‌های رایج مردان بوده است.
زنان این دیار نیز در گذشته پیراهن‌های بلند گشادی از جنس مخمل یا پارچه‌های مخمل و زری می‌پوشیدند. آنان سربند به سر می‌بستند و به فراخور وضع مالی خود از انواع پاپوش ازجمله انواع گیوه و کفش‌های چرمی استفاده می‌کردند. خوراک مخصوص مردم کرمانشاه نیز شامل خورش خلال بادام، رشته‌پلو، سیب‌پلو، باقالی‌‌پلو، کوفته ریز، خورش قیمه، دنده کباب، خورش بامیه، آبگوشت، آش رشته، آش دوغ و قورمه دل و جگر است.
مراسم عزا و عروسی و همچنین موسیقی شهرستان کرمانشاه در نوع خود کم‌نظیر و منحصر به فرد می‌باشد.
از جاذبه‌های مذهبی این شهرستان می‌توان به تکیه‌ معاون‌الملک و تکیه بیگلربیگی اشاره کرد و از مساجد معروف آن هم می‌توان مسجد جامع کرمانشاه، مسجد عمادالدوله، مسجد دولتشاه، مسجد فیض‌آباد، مسجد شیخ هادی و مسجد شاهزاده را نام برد. اما محوطه تاریخی طاق‌بستان، غار دواشکفت، کاروانسرای ماهیدشت و حمام حاج شهبازخان به عنوان جاذبه‌های تاریخی شهرستان کرمانشاه خودنمایی می‌کنند. در شهر کرمانشاه موزه‌های متعددی از جمله موزه مردم‌شناسی و پوشاک و زیورآلات، تکیه معاون‌الملک، موزه خط و کتابت تکیه بیگلربیگی، موزه تمبر اداره پست، موزه تاریخ طبیعی دانشکده کشاورزی، موزه دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، موزه شهدای گلزار شهدای کرمانشاه و موزه ورزش در استادیوم آزادی این شهر وجود دارند. از جاذبه‌های زیارتی کرمانشاه نیز می‌توان به بقعه‌های سیده فاطمه و زیارتگاه اویس قرنی اشاره کرد.